گزارش و تحلیل

چرا روسیه می تواند میانجی شود اما اروپا نمی تواند؟

© Sputnik / Akbar Sharifiniaraghچرا روسیه می تواند میانجی شود اما اروپا نمی تواند؟
چرا روسیه می تواند میانجی شود اما اروپا نمی تواند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2021
اشتراک
اخیرا جناب آقای سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده اند که روسیه حاضر است درباره بازگشت طرفین ایرانی و آمریکایی به برجام میانجی گری کند.

اسپوتنیک - پیشنهاد آقای لاوروف هم برگشت همزمان طرفین به برجام بوده است.

لاوروف: راه حل بازگشت به برجام، گام های همزمان ایران و آمریکاست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
لاوروف: راه حل بازگشت به برجام، گام های همزمان ایران و آمریکاست

گو اینکه ایرانی ها اصرار دارند که ابتدا آمریکا باید تمام تحریم ها را به صورت عملی بردارد و بعد آنها تعهدات خود در برجام را انجام دهند، که البته طبق هر منطقی درست ترین واکنش به بد عهدی های آمریکا به حساب می آید؛ اما مشاهده می کنیم هم جناب آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همچنین جناب آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران هر دو در موارد متعددی خود این پیشنهاد (بازگشت طرفین به صورت همزمان به اجرای تعهدات خود در برجام) را مطرح کرده اند.

جناب آقای روحانی هفته گذشته حتی پا فراتر گذاشته و به زبان بی زبانی در جلسه هیات دولت اظهار داشته که ایرانی ها حاضر هستند با هر سازی که آمریکایی ها برای انجام تعهدات خود می زنند بسازند، اما توقع نداشته باشند دوباره ایران تعهدات خود را انجام دهد و منتظر بماند کی آمریکایی ها به تعهدات خود عمل می کنند.

جناب آقای ظریف هم حدود یک ماه پیش به اروپایی ها پیشنهاد داد که به عنوان میانجی وارد عمل شوند و چهارچوبی برای بازگشت طرفین به تعهدات خود ترسیم کنند.

اما متاسفانه اروپایی ها طبق معمول به جای اینکه در جایگاه میانجی و داور قرار گیرند به دنبال امتیاز گیری از برخی طرف ها مانند آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل رفتند و برای رضای خاطر سعودی ها و اسرائیلی ها برخی مقامات اروپایی اعلام کردند که باید طرفهای جدید وارد برجام شوند و باید درباره برنامه دفاعی و نفوذ ایران در منطقه نیز مذاکره شود.

محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2021
واکنش ظریف به اظهارات بلینکن

رفتاری که نشان داد اروپایی ها میانجی نیستند بلکه خود یک طرف در ماجرا می باشند.

البته طی چند سال اخیر پس از امضای برجام هم قرار بود اروپایی ها ضامن اجرای برجام توسط ایالات متحده باشند اما مشاهده کردیم که اروپایی ها در اجرای تحریم ها حتی نسبت به آمریکایی ها پیشقدم بودند و بدتر از آمریکایی ها نسبت به ایرانی ها رفتار کردند.

همچنین مشاهده کردیم علیرغم اینکه اروپایی ها به خوبی می دانند که ایالات متحده مقصر اصلی در رسیدن برجام به شرایط فعلی است و به دلیل خلف عهد آمریکا و اروپا در انجام تعهدات خود نسبت به ایران ایرانی ها مجبور شده اند قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها را تصویب و اجرا کنند، اما در اجلاس سازمان بین المللی انرژی هسته ای با اقدامات بر علیه ایران همراهی می کنند و ایرانی ها را تهدید می کنند که پرونده آنها را به شورای حکام و سپس به شورای امنیت بفرستند.

با این شرایط بدیهی است ایرانی ها دیگر وساطت و میانجی گری اروپایی ها را دیگر قبول نداشته باشند و حتی اگر اروپایی ها در موردی حرف درستی بزنند نسبت به نیت آنها شک داشته باشند.

ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2021
باخت اروپا در برجام

در مقابل مشاهده می کنیم که مسکو منطقی وارد عمل می شود و در حالی که در اجلاس سازمان بین المللی انرژی هسته ای شدیدا در مقابل رویکرد اروپایی ها ایستادگی می کند رسما اعلام می کند که هم ایران و هم آمریکا باید به برجام برگردند و باید به تعهدات خود پایبند باشند و مطرح کردن بحث ایجاد تغییرات در برجام و یا اضافه کردن اعضا به گفتگو ها موجب پیچیده تر شدن اوضاع می گردد.

یعنی عملا رفتاری از خود نشان می دهد که هر میانجی باید نشان دهد.

نه اینطرف ماجرا را می گیرد نه آنطرف بلکه وسط می ایستد و به طرفین گوشزد می کند اگر واقعا می خواهند به تعهدات خود عمل کنند چه کاری باید انجام شود و چه کاری نباید انجام شود.

با این شرایط احتمال پذیرش میانجی گری روسیه توسط ایران بسیار زیاد است و بدیهی است اگر آمریکایی ها واقعا تصمیم داشته باشند برجام را اجرا کنند آنها نیز این میانجیگری را قبول خواهند کرد و در صورتی که آمریکایی ها این میانجیگری را قبول نکنند خود همین جریان ثابت می کند آنها حسن نیتی در ذهن ندارند و فقط به دنبال وقت کشی و بازی درآوردن هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала