بازدید از کاخ توپکاپی در استانبول

© Wikipedia / qwesy qwesyTopkapı Sarayı
Topkapı Sarayı - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
اشتراک
ترکیه کشوری با قدمت تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیادی است. بسیاری از افراد تمایل دارند تعطیلات خود را در این کشور بگذرانند. استانبول یکی از زیباترین و توریستی‌ترین شهرهای این کشور است که از گردش در آن هرگز خسته نمی‌شوید.

اگر با تور استانبول به کشور ترکیه سفر کنید، می‌توانید از زمان خود بهترین استفاده را کرده و به دیدن بهترین و زیباترین مکان‌های تاریخی شهر استانبول بروید. یکی از زیباترین کاخ‌های دنیا در شهر استانبول واقع شده است؛ شاید نام کاخ توپکاپی به گوش‌تان خورده باشد. باغ‌های این کاخ موزه تاریخی یکی از مناظر زیبا و چشم‌نواز در شهر استانبول و حتی در کل دنیا به‌حساب می‌آید. به‌علاوه این کاخ برای مسلمانان هم اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اشیای ارزشمندی همچون خرقه و شمشیر پیامبر اسلام در آن قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا و جالب تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

تاریخچه کاخ توپکاپی

تعداد اماکن دیدنی در شهر استانبول آنقدر زیاد است که شما برای استفاده بهینه از زمان اقامت خود در این شهر به راهنما نیاز خواهید داشت. تور نوروزی استانبول شما را به دیدن مناظر و اماکن دیدنی این شهر می‌برد؛ اما یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید کردن، کاخ توپکاپی است. اگر به گذشته تاریخی این کاخ نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که ساخت این مکان با شکوه در عرض 19 سال یعنی از سال 1459 میلادی تا سال 1478 به طول انجامیده است. این کاخ دومین کاخی است که به دست عثمانی‌ها در شهر استانبول بنا شد و به مدت چهار قرن محل زندگی 25 پادشاه عثمانی بود. این کاخ برای حکومت عثمانی اهمیت زیادی داشت و از آن به‌عنوان دادگاه حکومت عثمانی، حرم‌سرا و مرکز حکومت عثمانی‌ها استفاده می‌شد. یکی از نکات جالب در مورد این کاخ این است که در عرض چهار قرن این کاخ توسعه و تغییرات زیادی داشته و هر پادشاه عثمانی قسمتی به بنای این کاخ استفاده کرده است. پس می‌توان هنر معماری مربوط به چهار قرن کشور ترکیه را در این بنا مشاهده کرد.

© Wikipedia / HALUK COMERTELTopkapı Sarayı
بازدید از کاخ توپکاپی در استانبول - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
Topkapı Sarayı

قسمت‌ های مختلف کاخ توپکاپی برای بازدید

کاخ توپکاپی بر خلاف تصور عموم، فقط یک مکان برای زندگی و خوش‌گذرانی پادشاهان عثمانی محسوب نمی‌شد؛ بلکه یک بنای عظیم و بزرگ برای استفاده همه مردم بود. از بررسی قسمت‌های مختلف این کاخ متوجه می‌شویم که بخش‌هایی از آن به‌عنوان سربازخانه، سالن، آشپزخانه و کیوسک مورداستفاده قرار می‌گرفت. بخش‌های مختلف این کاخ شامل موارد زیر می‌شود:

· نخستین حیاط کاخ: این حیاط به‌عنوان منطقه خدماتی کاخ به‌حساب می‌آید و شامل کلیسای بیزانس، یک بیمارستان، انبارهای ذخیره‌سازی و انبار مهمات است که دسترسی به آن برای عموم مردم آن زمان آزاد بود.

· حیاط دوم کاخ: نام دیگر این حیاط میدان دیوان است؛ زیرا مکان شورای امپراتوری بود. قسمت‌های مختلف این حیاط شامل دیوان، صومعه و آشپزخانه می‌شود.

· دروازه سوم: این مکان محلی برای برگزاری جشن‌ها بود؛ به همین دلیل دروازه سعادت هم خوانده می‌شود.

· سومین حیاط: این حیاط به‌عنوان باغ شخصی سلطان به‌حساب می‌آمده و در آن منظره زیبایی از گل‌های سرخ و لاله با چندین اتاقک زیبا به‌چشم می‌خورد.

· حرم کاخ توپکاپی: این قسمت کاخ یک بخش کاملا خصوصی و متعلق به اعضای خانواده سلطنتی یعنی همسران و فرزندان شاه و ملکه مادر بود.

© Wikipedia / qwesy qwesyTopkapı Sarayı
بازدید از کاخ توپکاپی در استانبول - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
Topkapı Sarayı

ساعات بازدید از کاخ توپکاپی

شما در همه روزهای هفته به جز روز سه‌شنبه می‌توانید به بازدید از این کاخ زیبا بپردازید. ساعات بازدید از کاخ در فصل زمستان و تابستان قدری با هم متفاوت است. در فصول زمستان و پاییز از ساعت 9 صبح الی پنج بعدازظهر و در فصول تابستان و بهار از ساعت 9 صبح الی هفت بعدازظهر درب کاخ برای بازدید عموم باز می‌شود. همچنین صبح روزهای مذهبی هم درب‌های کاخ بسته شده و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

برخی از قوانین و مقررات بازدید از کاخ

برای بازدید از این کاخ باشکوه و تاریخی، قوانینی وضع شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

· عکس‌برداری و فیلم‌برداری در کاخ موزه توپکاپی ممنوع است.

· کسانی که پوششی باز داشته و لباس‌های آن‌ها مناسب نباشد، نمی‌توانند از قسمت‌های مربوط به آثار مذهبی و مقدس کاخ دیدن کنند.

· در کاخ موزه توپکاپی استفاده از کالسکه کودکان ممنوع است.

در موزه کاخ توپکاپی چه اشیایی نگه‌داری می‌شود

در این موزه علاوه‌بر اشیای قیمتی و قدیمی که طی سالیان دراز و میان نسل‌ها حفظ شده است، مانند تخت نادر شاه، تخت‌های پادشاهی، شمشیر وزره‌های جنگ‌جویان، برخی از اشیای باارزش نگهداری می‌شود که برای بازدیدکنندگان مسلمان دیدن این آثار شگفت‌انگیز است. برخی از این اشیای با ارزش عبارت هستند از:

پرده‌های خانه کعبه، عصای حضرت موسی، شمشیر ذوالفقار حضرت علی، لباس حضرت فاطمه، عبا و عمامه حضرت یوسف، نسخه‌های قدیمی قرآن کریم روی چرم و برخی از دست‌نوشته‌های ارزشمند پیامبر اسلام.

خلاصه مقاله و نتیجه‌ گیری

اگر تصمیم دارید به کشور زیبا و دیدنی ترکیه سفر کنید، با تور استانبول همراه شوید تا زیباترین جاذبه‌های دیدنی شهر استانبول را از نزدیک ببینید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. یکی از مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر استانبول، کاخ توپکاپی است که قدمتی تاریخی دارد. این مکان باشکوه به مدت 400 سال مرکز حکومت پادشاهان متعدد عثمانی بود. این کاخ علاوه‌بر قسمت‌های معمول در سایر کاخ‌های دنیا، بخش‌هایی برای استفاده عمومی مردم مانند کلیسا، بیمارستان، سربازخانه و... دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. همچنین در این کاخ اشیای باارزشی نگهداری می‌شود که برای مسلمانان بسیار بااهمیت هستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала