به طور مشترک علیه دموکراسی سازی آمریکایی

© AP Photo / Cliff Owenبه طور مشترک علیه دموکراسی سازی آمریکایی
به طور مشترک علیه دموکراسی سازی آمریکایی   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
اشتراک
کارشناسان معتقدند که بایدن "انقلاب های رنگی" را فرصتی برای انجام تغییر نظام در سایر کشورها می داند که با آن باید مقاومت شود.

اسپوتنیک به نقل از ساوٍث چاینا مورنینگ پست (South China Morning Post هنگ کنگ) می نویسد: وانگ یی وزیر امور خارجه چین در حاشیه جلسه کنگره ملی خلق در روز یکشنبه 7 مارس با خبرنگاران صحبت کرد. وی گفت: "ما [چین و روسیه] باید الگویی از اعتماد متقابل استراتژیک بسازیم، در حمایت از منافع اصلی [خود] قاطعانه از یکدیگر حمایت کنیم." "[ما] باید در برابر انقلاب های رنگی، متحد شده و با جعل و تحریف اخبار مبارزه کنیم."

به گفته کارشناسان، از آنجا که هم پکن و هم مسکو اکنون باید به تهدیدهای روزافزون پاسخ دهند، چین همکاری با روسیه را بسیار مهم می داند.

وو هونگوی  (Wu Hongwei)، محقق در انستیتوی مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی در آكادمی علوم اجتماعی چین ، گفت: "چین و روسیه برای پاسخگویی به تهدیدهای انقلاب رنگی - باید به ویژه علیه کشورهای غربی - با هم کار کنند. آنها می خواستند از طریق بسیج نیروهای مخالف و از طریق اعتراضات خیابانی رژیم های قانونی را در دو کشور ما سرنگون کنند."

بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2021
گزارش و تحلیل
دکترین بایدن، چرخش در سیاست خارجی آمریکا

تفسیر یکی دیگر از کارشناسان چینی در مورد روسیه ، که خواست نامش فاش نشود چنین است: "این دو کشور (چین و روسیه) باید با هم کار کنند تا علنی علیه انقلاب های رنگی و مداخله خارجی اظهارنظر نمایند، در حالی که همزمان روش های مقابله با اعتراضات خیابانی و اداره کشور را تکمیل نمایند."

لی لیفان (Li Lifan) محقق ارشد آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، همچنین خاطر نشان کرد که مناطقی که انقلاب های رنگی در آنجا روی داده است اغلب مناطقی هستند که چین و روسیه در آنجا دارای منافع هستند و اینکه هر دو کشور در بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی منافع دارند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از انتخاب شدن، خواستار مخالفت با اقتدارگرایی در حال قوت گرفتن، از جمله جاه طلبی های روزافزون چین برای به چالش کشیدن ایالات متحده، و تمایل روسیه به تضعیف پایه های دموکراسی آمریکایی شد. لی لیفان درباره این فراخوان ها چنین اظهار نظر کرد: "دولت بایدن برنامه ای را برای حمایت از حقوق بشر و دموکراسی تبلیغ می کند. بنابراین، انقلاب های رنگی تشویق می شوند و ایده تغییر رژیم های به اصطلاح "غیر دموکراتیک" به رژیم های دموکراتیک ترویج می شود.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین سال گذشته در جریان جلسه شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مسکو، گفت که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هرگز اجازه نمی دهند نیروهای خارجی در امور داخلی کشورهای عضو این سازمان دخالت کنند. هرگز نباید اجازه دهیم که انقلاب های رنگی به اهداف خود برسند و صلح و ثبات منطقه ای را تضعیف کنند.

در سال 2015، در یازدهمین دور رایزنی های روسیه و چین در مورد امنیت استراتژیک، طرفین توافق کردند که تلاش های بیشتری برای مقابله با تهدید انقلاب های رنگی انجام دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала