رسانه: ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را شروع کرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / رسانه: ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را شروع کرد
رسانه: ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را شروع کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2021
اشتراک
رویترز: آژانس خبر از شروع غنی‌سازی اورانیوم در ایران با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M در سایت نطنز داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از عرب‌نیوز، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد رویترز رسیده است، آمده که، ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M در نیروگاه زیرزمینی نطنز را آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به دست رویترز رسیده، آورده است: در 7 مارس 2021، آژانس تایید می‌کند که ایران تزریق UF6 طبیعی به سومین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M را آغاز کرده است.

در این‌ گزارش همچنین آمده است: چهارمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M نصب شده‌اند اما هنوز UF6 طبیعی به آن‌ها تزریق نشده است. پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M در حال نصب بوده و نصب ششمین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M هنوز آغاز نشده است.

رهبر ایران: در صورت لزوم ایران می تواند غنی سازی اورانیوم را به 60٪ برساند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2021
رهبر ایران: در صورت لزوم ایران می تواند غنی سازی اورانیوم را به 60٪ برساند

در سال 2015، گروه 5+1 شامل کشورهای انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق نامه ای را به نام برنامه اقدام جامع مشترک یا به اصطلاح برجام امضا کردند که بر اساس آن تحریم های ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای لغو می شد.

در ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت که به طور یکجانبه از این توافق هسته ای خارج شود و تحریم های سخت علیه ایران را بازگرداند.

در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.

در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده (بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.

در عین حال، توافق هسته ای فقط شامل استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 و غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67٪ می شد. در تاسیسات هسته ای در فردو و نطنز، در حال حاضر 492 دستگاه IR-2M نصب شده است که از قبل گازرسانی شده و 492 سانتریفیوژ دیگر از این نسل در حال نصب است. دو آبشار کامل سانتریفیوژ IR-4 نصب شده و زیرساخت ها برای دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 در فردو در حال نهایی شدن است.

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала