بررسی‌ بودجه در مجلس ایران در نهایت به پایان رسید

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / بررسی‌ بودجه در مجلس ایران در نهایت به پایان رسید
بررسی‌ بودجه در مجلس  ایران در نهایت به پایان رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2021
اشتراک
پس از کش و قوس فراوان بین دولت و مجلس، در نهایت لایحه بودجه 1400 به تصویب نمایندگان رسید.

اسپوتنیک - خبرگزاری خانه ملت گزارش داد، نمایندگان در جلسه علنی روز شنبه، 16 اسفند مجلس ایران و پس از 24 جلسه بررسی برای رسیدگی به لایحه بودجه سال 1400 کل‌کشور، دخل و خرج سال آینده را تعیین و تصویب کردند.

بر این اساس سقف منابع بودجه از 854 هزار میلیارد تومان لایحه اصلاحی دولت به حدود 910 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

همچنین حدود 150 هزار میلیارد برای همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ شد که 90 هزار میلیارد تومان متعلق به بازنشستگان تامین اجتماعی و 60 هزار میلیارد تومان مربوط به بازنشستگان کشوری و لشکری است.

از سوی دیگر مدل افزایش حقوق پلکانی معکوس در کمیسیون تلفق تصویب و در صحن علنی مجلس نیز رای اورد. بر این اساس سقف افزایش حقوق ها در سال آتی  2.5 میلیون تومان است.

مجلس تصویب کرد؛ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی تا سقف یک میلیون بشکه در روز و خالص صادرات گاز بیست درصد (20%) و مازاد بر یک میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی سی و هشت درصد (%38) تعیین می شود. با گزارش وزارت نفت مبنی بر فروش و با اعلام خزانه داری کل، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از وصول منابع بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم درصد (5/14%) شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم چهارده و نیم درصد (5/14%) شرکت دولتی تابعه وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم 3% موضوع ردیف درآمدی 210109 جدول شماره (5) این قانون اقدام کند. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود. مابه التفاوت سهم 20% از سقف یک میلیون بشکه صادرات مذکور تا سهم قانونی سی و هشت درصد (38%) صندوق توسعه ملی از محل ورودی این صندوق به نسبت سهم صندوق و دیگر اجزاء در سال 1400 به عنوان بدهی دولت و وام تلقی می‌شود و بازپرداخت آن به صندوق با سازوکاری است که در بودجه سنواتی  مشخص می‌شود. هیات نظارت صندوق توسعه ملی مکلف است میزان مطالبات این صندوق از دولت را به تفکیک تسهیلات ریالی و ارزی و زمان سررسید آنها، رسیدگی و تا پایان فروردین ماه سال 1400 و هر شش ماه یکبار پس از آن به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور گزارش دهد.

دولت موظف است کلیه تسهیلات سررسید شده دریافتی خود از صندوق توسعه ملی را براساس گزارش هیأت نظارت از محل سهم دولت از مازاد یک میلیون بشکه صادرات  مذکور در این بند از محل ردیف 103000-6 جدول شماره (8) پیوست این قانون پرداخت کند.گزارش هزینه کرد وجوه مربوط به سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای دولتی تابعه وزارت نفت هر سه ماه یکبار توسط وزارت نفت به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزرات امور اقتصادی و دارائی(خزانه داری کل کشور) و دیوان محاسبات کشور ارائه می شود.

وزارت نفت مکلف است هر ماه گزارش مقدار صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی و فرآورده های اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و همچنین وصولی آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارائی(خزانه داری کل کشور)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала