انتقاد دیرهنگام همتی از بودجه تفاهمی دولت و مجلس

© Sputnik / Pouya Mamaghani عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2021
اشتراک
همتی در یک انتقاد دیرهنگام اعلام کرد: اعداد و ارقام بودجه مصوب و تبصره‌ های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می ‌تواند انتشار پول پر‌ قدرت و رشد نقدینگی باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران، در یادداشتی به بیان توضیحاتی درباره بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و تأکید کرد: از این ‌که بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف [شد] و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2021
همتی: در ۲ سال درآمد نفتی کمتر از ۲۰ درصد معمول بوده است

فارغ از محاسن و ایراداتی که می‌ توان به محتوای بودجه گرفت، یک نکته مشخص شد: همه دولتها و مجالس، علی ‌رغم انتقاد از رشد نقدینگی و تورم، حتی با پرچم اصلاح ساختاری بودجه، نهایتاً به بودجه ‌ای با توان رشد بالاى نقدینگی رضایت می ‌دهند.

درحالی که مجلس محترم همزمان در صدد تصویب طرحی، برای اصلاح ساختار اداره بانک مرکزی، با هدف تقویت استقلال و نیز پاسخگویی بیشتر بانک مرکزی است، اعداد و ارقام بودجه مصوب و تبصره‌ های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می ‌تواند انتشار پول پر ‌قدرت و رشد نقدینگی باشد.

کنترل نقدینگی و تورم مهمترین هدف بانک مرکزی است. با توجه به امکان تشدید رشد نقدینگى از ناحیه بودجه کشور، یکی از راه‌ های کنترل رشد نقدینگى نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک ‌ها است و این شاید در تناقض با تکالیف بودجه و همچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد. بانک مرکزی این انتظار را هم دارد که دولت و مجلس در مسیر کنترل نقدینگی و تورم پشتیبان بانک مرکزی باشند.

انتقادات همتی از بودجه ۱۴۰۰ پس از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در حالی است که لایحه بودجه ۱۴۰۰ هنگامی که از سوی سازمان برنامه و بودجه تدوین و به مجلس ارسال شده بود، همین اشکالات مورد اشاره در یادداشت آقای رئیس‌ کل بانک مرکزی را داشته است، ولی به‌ هر دلیلی آقای همتی پیش از این چنین نقدی را بر بودجه وارد ندانسته بود، شاید به این دلیل که رئیس ‌کل بانک مرکزی نمی ‌تواند از بودجه دولت خودش انتقاد کند، ولی حالا که مصوبه مجلس هست، راه برای انتقاد باز است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала