آیا با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای مقابله می شود؟

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر اینترنت در ایران
 اینترنت در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2021
اشتراک
توسعه ماهواره در ایران صرفا بر عهده سازمان فضایی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، چندی پیش، طرحی توسط کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید که حکایت از افزایش ۱۰درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها داشت. افزایش مالیاتی که به گفته وزیر ارتباطات ۱۰۰ درصد به گرانی اینترنت منجر خواهد شد.

مصوبه مجلس برای افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها، شرکت مخابرات را موظف به مقابله با اینترنت ماهواره‌ای کرده، این در حالی است که توسعه ماهواره صرفا بر عهده سازمان فضایی است.

گلابی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
گلابی رکورددار گرانی‌های پس از برجام شد +عکس، ویدئو

بر اساس این مصوبه سی هزار میلیارد ریال (۳هزار میلیارد تومان) از منابع حاصل از افزایش حق السهم اپراتورها باید برای حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه شود. مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی منحصرا بر عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) است که زیر نظر سازمان صدا و سیما فعالیت می‌کند.

با اینکه تحلیل‌های این مدت نشان می‌داد که تصویب این قانون به ضرر کاربران است و حتی مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص سهم ۲ درصدی اینترنت در سبد خانوار را زیر سوال می‌برد، اما مجلس امروز (شنبه) در صحن علنی این مصوبه را به تصویب رساند.

سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این اقدام نیز به «صداوسیما» برای «نظارت» بر محتوای فضای مجازی به «شرکت مخابرات ایران» برای توسعه اینترنت خانگی برای «مقابله» و رقابت با اینترنت ماهواره‌ای SpaceX و همینطور تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص خواهد یافت.

بندی از این تبصره که قبلا در مجلس تصویب شده بود و بر اساس آن هرگونه افزایش قیمت اینترنت را ممنوع اعلام کرده بود، از مصوبه حذف شد. به نظر می‌رسد فشار تامین این ۳هزار میلیارد تومان از جیب مردم خواهد بود. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات پیش از این هشدار داده بود که تصویب این پیشنهاد نمایندگان، باعث افزایش چشمگیر قیمت اینترنت خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала