هشدار جدى ایران درباره برنامه پنهانى هسته اى اسراىیل

© AP Photo / Sebastian Scheinerهشدار جدى ایران در باره برنامه پنهانى هسته اى اسراىیل
هشدار جدى ایران در باره برنامه پنهانى هسته اى اسراىیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2021
اشتراک
غریب آبادی، توسعه برنامه پنهانی سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل را تهدید جدی امنیت و ثبات منطقه و جهان معرفی نمود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز جمعه گفت: ‌توسعه برنامه پنهانی سلاح‌های هسته‌ای توسط اسرائیل، تهدید جدی مداوم نه تنها برای امنیت و ثبات منطقه و جهان، بلکه همچنین برای اثربخشی و کارآیی ان.پی.تی و رژیم پادمان آژانس است.

احتمال برگزاری نشست ایران و طرف های برجام قبل از عید نوروز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2021
احتمال برگزاری نشست ایران و طرف های برجام قبل از عید نوروز

کاظم غریب آبادی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های بین‌المللی در وین، در هنگام تشریح مواضع ایران در خصوص گزارش پادمانی مدیرکل آژانس، با برجسته کردن تهدید هسته‌ای اسرائیل، از بی اقدامی آژانس در این خصوص انتقاد کرد.

وی عنوان کرد: از آنجا که همه در منطقه خاورمیانه، به جز اسرائیل، عضو معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) هستند و متعهد شده‌اند که پادمان‌های جامع آژانس را بپذیرند، توسعه یک برنامه پنهانی سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم، یک تهدید جدی مداوم نه تنها برای امنیت و ثبات منطقه و جهان، بلکه همچنین برای اثربخشی و کارآیی ان.پی.تی و رژیم پادمان آژانس است.

غریب آبادی اضافه کرد: نیازی به گفتن نیست که اسرائیل همچنین عضو هیچ یک از معاهدات مهم دیگر حاکم بر خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی نیست. اسرائیل با بی توجهی به معاهده عدم اشاعه، خودداری از پیوستن به معاهده و امتناع از قرار دادن تمامی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود تحت رژیم پادمان جامع آژانس، جامعه بین‌المللی را نادیده می‌گیرد. اسرائیل با بیرون ماندن از  معاهده ای پی تی، از هرگونه تعهدی تحت معاهده آزاد است و از تمامی مزایای اساسنامه آژانس که مرتبط با ان.پی.تی هست نیز برخوردار می‌باشد.

وی در ادامه افزود که این یک طنز تلخ است که آژانس، دبیرخانه آن، شورای حکام و کنفرانس عمومی، همگی فقط بر روی اعضای ان.پی.تی متمرکز هستند، در حالی که نادیده گرفتن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل در منطقه ناپایدار خاورمیانه، یک اشتباه راهبردی مزمن است. در چنین وضعیتی، عضویت در معاهده عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چه مزیتی دارد؟ چگونه جامعه بین‌المللی می‌تواند آژانس را به عنوان یک شریک جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف ببیند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала