گزارش و تحلیل

اگر برجام نیاز به تغییر دارد پس اساسنامه سازمان ملل هم نیاز به تغییر دارد

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر اگر برجام نیاز به تغییر دارد پس اساسنامه سازمان ملل هم نیاز به تغییر دارند
اگر برجام نیاز به تغییر دارد پس اساسنامه سازمان ملل هم نیاز به تغییر دارند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2021
اشتراک
چند روز پیش جناب دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران به نکته بسیار مهمی اشاره کردند و آن این بود که اگر به دلیل گذشت زمان برجام نیاز به تغییر دارد پس اساسنامه سازمان ملل هم نیاز به تغییر دارد.

سال 2015 وقتی که آمریکایی ها برجام را امضا کردند از همان ابتدا شروع کردند بهانه جویی برای فرار از اجرای آن.

اروپایی ها هم بالطبع دنبال رو آمریکایی ها بودند و در برخی شرایط در زمینه استنکاف از اجرای تعهدات خود در برجام حتی از آمریکایی ها پیشی گرفتند.

این در حالی بود و حتی تا به امروز هست که ایرانی ها به همه تعهدات خود در برجام عمل کردند وهنوز هم علیرغم کاستن تعهدات خود در برجام در چهارچوب آن عمل می کنند.

در واقع این ایران بود که علیرغم همه فشارها تا به امروز برجام را زنده نگه داشته و اروپایی ها حتی حاضر نشدند تنفس مصنوعی به برجام بدهند.

بعد از اوباما هم زمانی که آقای ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شد که به کل اظهار داشت خواهان مذاکره جدید و توافق جدیدی است، در حالی که آمریکا کلا حتی به بخش کوچکی از توافق قبلی تمکین نکرده بود.

ظریف: برجام قابل مذاکره مجدد نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
ظریف: برجام قابل مذاکره مجدد نیست

امروزه هم که می بینیم دولت آقای بایدن سر کار آمده باز هم همان سیاست آقای ترامپ را دنبال می کند و به بهانه اینکه شرایط منطقه تغییر کرده خواهان مذاکره و توافق جدید است.

باز هم در حالی که آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده.

توجه داشته باشید که فقط حدود شش سال از برجام می گذرد و به نظر آمریکایی ها شرایط بین المللی تغییر کرده و باید توافق تغییر کند.

حال تصور کنید که امروزه بیش از هفتاد و شش سال از جنگ جهانی دوم گذشته وطبیعتا شرایط جهان و نه منطقه در این زمان خیلی تغییر وخوب طبیعتا طی این سالها همه متوجه شده اند اساسنامه و قوانین بین المللی به هیچ وجه نتوانسته اهدافی که سازمان ملل بر اساس آن تشکیل شده را تامین کنند چون کشوری مانند ایالات متحده بر شورای امنیت تسلط دارد و حق وتو دارد و از سوی دیگر حتی مصوبات این شورا در قبال کشورهایی که متحد آمریکا می باشند، مانند اسرائیل، اجرایی نمی شود.

هدف اصلی از تشکیل سازمان ملل این بود که جلوی جنگ و خونریزی در جهان گرفته شود اما از زمان تاسیس این تشکیلات تا به امروز حتی یک روز هم نبوده که آمریکایی ها و متحدین شان در جایی از جهان در حال کشت و کشتار نباشند و قوانین بین المللی را زیر پا نگذاشند.

حضور آقای ترامپ در کاخ سفید هم به نوعی زنگ خطری برای کل جهان بود.

اینکه ممکن است شخصی در ایالات متحده به قدرت برسد که برای منافع شخصی، نه حتی ملی، حاضر باشد همه قوانین بین المللی را بدون هیچ ابایی به صورت علنی زیر پا بگذارد و دیگر کشورهای جهان نتوانند هیچ واکنشی نشان دهند.

بحث توافق هسته ای ایران را کنار بگذارید.

پنتاگون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
دیپلماسی برای بازگشت به برجام

خروج آمریکا از کنوانسیون آب و هوا که حد اقل کل جهان و بشریت را تحت تاثیر قرار می دهند، یا توافق های هسته ای و موشکی که بلوک شرق و غرب با هم امضا کرده بودند یا ...

خروج آمریکا از سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و...

آیا به همین سادگی باید آمریکا اجازه یابد که به این سازمان ها برگردد و هیچ جریمه ای پرداخت نکند؟

این روزها بسیاری از جریان ترور فجیع عدنان خاشقچی صحبت می کنند، تروری که با اراده رئیس جمهوری آمریکا روی آن سرپوش گذاشته شد و حتی در حال حاضر هم باز تلاش دارند ماجرا را سرهم بندی کنند.

آیا این تنها اتفاق فجیعی است که توسط آمریکا و متحدین اش در جهان رخ داده و یا رخ می دهد، یا اینکه چون بقیه مانند آقای خاشقچی معروف نبودند ارزش صحبت کردن از آنها نیست.

چه کسی است که نداند امروزه در زندان های آمریکا و کشورهای متحد آمریکا چه فجایعی رخ می دهد که هیچ کس از آنها مطلع نمی باشد.

ماجرای ترورهای دولتی چی؟

ترور شهید سلیمانی که به صورت رسمی و به عنوان یک دیپلمات به عراق سفر کرده بود.

ترور ده ها شخصیت دیگر توسط آمریکا و اسرائیل و ...

ترورهای دولتی ای که مجامع اطلاعاتی اسرائیل رسما انها را انجام می دهند و بعد به دلیل پوشش و حمایت آمریکا می دانند از همه مجازات های بین المللی در امان هستند.

حتی همین امروز خانم کامیلا هاریس معاون رییس جمهوری آمریکا در برابر تصمیم دادگاه های بین المللی برای تحقیق درباره تجاوزات اسرائیل به حقوق مردم بی گناه فلسطین، از اسرائیل حمایت کرد و به صورت علنی موضعی ضد دادگاه بین المللی گرفت.

درست است که حالا آقای بایدن آمده سر کار و خواهان بازگشت به این معاهدات و کنوانسیون ها می باشد اما چه تضمینی دارد چهارسال دیگر ترامپ یا ترامپی دیگر در آمریکا سر کار نیاید و دوباره همین بساط را ایجاد کند.

اصلا خود آقای بایدن و تیم اش چه قدر در سطح بین المللی اعتبار دارند وقتی که معاون وی در روز روشن در مقابل دادگاه بین المللی ایستادگی می کند و با همان سیاست ترامپ با مجامع بین المللی برخورد می کند.

فقط چهره عوض شده.

آیا نباید شرایطی بازدارنده برای کشور زورگویی مانند ایالات متحده وجود داشته باشد؟

در شرایطی که امروزه ما در آن زندگی می کنیم به نظر می آید اولویت کل جهان بر آن باید باشد که ساختار سازمان ملل و مجامع بین المللی را تغییر و اصلاح کند تا با اهداف منشور سازمان ملل تطابق یابد و از سلطه ایالات متحده خارج شود.

می خواهند حق وتو را از آمریکا بگیرند، می خواهند تعداد حق وتو را اضافه کنند، می خواهند اصلا کل سازمان ملل را منحل کنند و سازمان جدیدی در مکان جدید بی طرفی ایجاد کنند، هر کاری که می خواهند انجام دهند فقط توجه داشته باشند که دیگر این سازمان و این ساختارهای بین المللی نمی تواند خواسته بشریت را برای رسیدن به شرایط ثبات و امنیت جهانی تامین کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала