آمریکا: ایران در مسئله توافق هسته ای "در مسیر اشتباه" حرکت می کند

© AFP 2023 / Saul Loebآمریکا: ایران در مسئله توافق هسته ای "در مسیر اشتباه" حرکت می کند
آمریکا: ایران در مسئله توافق هسته ای در مسیر اشتباه حرکت می کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
اشتراک
آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده ، روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری PBS ابراز عقیده کرد تهران در مسئله توافق هسته ای برجام "در مسیر اشتباهی قرار دارد".

به گزارش اسپوتنیک، از وزیر خارجه آمریكا سوال شد كه آیا بمباران اخیر پایگاه هوایی عین الاسد در عراق كه توسط ارتش آمریكا مورد استفاده قرار می گیرد ، بر تمایل ایالات متحده برای بازگرداندن ایران به میز مذاكره تأثیر می گذارد و آیا واشنگتن آمادگی دارد به منظور انجام این کار برخی از تحریم های تهران را كنار بگذارد. آنتونی بلینکن در پاسخ گفت: "اتحادیه اروپا ، که یکی از طرفین توافق ازهمان ابتدا  است ، از همه طرف های دیگر از جمله  شرکای اروپایی ما ، و همچنین روسیه ، چین ، ایران و ما دعوت کرده که گرد هم آمده و بحث در مورد بازگشت احتمالی ما به توافق هسته ای  آغازشود . ما گفتیم بله. ایران گفت: "نه." بیایید ببینیم آنها در آینده چه خواهند کرد. ما روشن کردیم که راه دیپلماتیک باز است. اکنون نوبت ایران است که تصمیم بگیرد که آیا موافقت می کند یا خیر.

Iran & USA - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
دولت بایدن در سند امنیتی خود: تلاش می‌کنیم با ستیزه‌جویی ایران مقابله کنیم

سپس روزنامه نگار دوباره پرسید که آیا واشنگتن احتمال لغو تحریم های ضد ایرانی را بررسی می کند؟ "ما روشن کردیم که ایران باید به تعهدات خود در توافق هسته ای بازگردد. اگر این کار را انجام دهد ، ما نیز همین کار را خواهیم کرد. و این شامل <...> برخی از تخفیف ها در تحریم ها اخواهد بود . اما <...> متأسفانه ، ایران در مسیر اشتباه حرکت می کند.

علی ربیعی،  سخنگوی دولت ایران روز سه شنبه گفت که برای شروع گفتگو با ایالات متحده ، تهران باید اطمینان حاصل کند که واشنگتن تحریم ها را لغو می کند. پیش از این ، سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که طرف ایرانی در شرایط فعلی برگزاری جلسه پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته ای با مشارکت ایالات متحده را مصلحت نمی داند.

پیش از این گزارش شده بود که روز چهارشنبه در اطراف  پایگاه هوایی عین الاسد واقع در استان انبار عراق ، حداقل ده موشک سقوط کرده است. طوری که جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا قبلاً اظهار داشت واشنگتن تلاش می کند مشخص كند كه چه كسی مسئول گلوله باران پایگاه است و به همین شکل نیز به آن پاسخ خواهد داد. عین الاسد ، واقع در 110 کیلومتری غرب بغداد ، یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی است که از نیروهای آمریکایی در عراق میزبانی می کند. تا  به حال این پایگاه بارها هدف حملات مشابه قرار گرفته و  واشنگتن معتقد است گروه های طرفدار ایران این حملات را انجام می دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала