دیپلماسی برای بازگشت به برجام

CC0 / Pixabay / پنتاگون
پنتاگون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
اشتراک
کالین کال: جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای کاملاً ضروری است.

به گزارش اسپوتنیک، کالین کال روز 4 مارس (پنج‌شنبه) در نشست کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا اظهار داشت که جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای کاملاً ضروری است. همچنین اساسی است که ما محافظت از نیروهای خود را در خاورمیانه و جاهای دیگر که توسط ایران و نمایندگان آن تهدید می‌شوند، در اولویت قرار دهیم.

معاون آتی پنتاگون در ادامه افزود:« بنابراین حتی وقتی دیپلماسی را دنبال می کنیم تا برنامه هسته ای را دوباره در جعبه قرار دهیم ، باید در برابر تهدیدهای دیگری که وجود دارد، هوشیار بمانیم. اگر دیپلماسی در جبهه هسته‌ای پیشرفت کند، امیدوارم سکویی برای ما باشد تا به سایر موارد بپردازیم. اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، احتمالاً رفتار او بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.

شاید در این زمینه آن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای بر اساس «تبعیت» در برابر «تبعیت» قابل کاهش باشد اما نباید تحریم‌های مرتبط با تروریسم یا حقوق بشر یا هر چیز دیگری که فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران را در برمی‌گیرد، تخفیف یابند.

روحانی: آمریکا با رفع تحریم به برجام باز گردد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
روحانی: آمریکا با رفع تحریم به برجام باز گردد

فکر می کنم باید مراحل مختلفی را بررسی کنیم که برخی از آنها شامل تحریم است اما کارهای زیادی وجود دارد که باید با همکاری متحدان منطقه‌ای برای مقابله با اقدامات غیرمتوازن ایران انجام دهیم.

ما نباید تحریم‌های مرتبط با تروریسم و دیگر فعالیت‌های ایران را کاهش دهیم بلکه تحریم‌های هسته‌ای را کاهش می‌دهیم در صورتی که ایران به طور کامل به تعهدات برجامی خود پایبند باشد».

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала