گزارش و تحلیل

گرم شدن کره زمین؛ برندگان و قربانیان

© Depositphotos.com / ParabolStudioگرم شدن کره زمین؛ برندگان و قربانیان
گرم شدن کره زمین؛ برندگان و قربانیان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2021
اشتراک
گرم شدن کره زمین یک چالش جدی برای بشریت است و همیشه بر جنبه منفی آن تأکید می شود. اما با بعضی کشورها همه چیز به این سادگی نیست.

اسپوتنیک - یاهو نیوز ژاپن می نویسد: روسیه از گرمایش کره زمین سود می برد: در ماه فوریه برای اولین بار در تاریخ مسیر اقیانوس منجمد شمالی روسیه   با موفقیت آنرا طی کرد. این دستاورد امسال به برکت   یخ نازک امکان پذیر شد.

در صحبت از گرم شدن کره زمین، به عنوان قاعده ، جنبه منفی آن تأکید می شود، اما برای کشورهای شمالی همه چیز به این سادگی نیست. قهرمانی بی سابقه ای که اخیراً توسط روسیه انجام شده گواه بارز این امر است.

در این زمان ، اقیانوس منجمد شمالی که از شمال مرز روسیه است ، پوشیده از یخ غلیظ است. اعتقاد بر این بود که در زمستان ، پیمایش در آن غیرممکن است. با این وجود ، در فوریه سال جاری ، اتفاقی رخ داد که این فرضیه را رد کرد. نفتکش روسی موفق شد به طور مستقل از مسیر اقیانوس منجمد شمالی عبور کند و به عقب برگردد!

این نفتکش Christophe de Margerie نام دارد و متعلق به شرکت دولتی روسی Sovcomflot است. یک کشتی عظیم با طول 299 متر برای انتقال گاز طبیعی مایع (LNG) طراحی شده است.

"کریستف دو مارژری" در 5 ژانویه سال جاری بندر سابتا را ترک کرد. پس از 11 روز و ده ساعت ، این کشتی به دماغه دژنوف در شمال شرقی روسیه نزدیک شد. نفتکش این قسمت 4600 کیلومتری را بدون حمایت یخ شکن پشت سر گذاشت.

سپس "کریستف دو مارژری" به سمت جنوب حرکت کرد و در تاریخ 26 ژانویه وارد استان جیانگ سو چین شد. در اینجا آن کشتی LNG را بارگیری کرد. روز بعد ، 27 ژانویه ، کشتی از چین خارج شد و در 7 فوریه به دماغه دژنوف رسید ، جایی که یک یخ شکن هسته ای در انتظار آن بود. در 19 فوریه ، کریستف دی مارژری به بندر سابتا بازگشت. این تانکر می تواند در یخ های به ضخامت بیش از 2.1 متر شنا کند، اما حداکثر ضخامت یخ در مسیر آن فقط 1.5 متر بود.

Лед на Беринговом море недалеко от Нома, 2018 год - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
کشف تاثیرغیرمنتظره همه گیری کرونا بر محیط زیست

در نتیجه ذوب شدن یخ ها در اقیانوس منجمد شمالی ، پیمایش در زمستان امکان پذیر است. نیازی به سفر به جنوب نیست که باعث کاهش چشمگیر زمان و هزینه می شود. علاوه بر این ، توسعه منابع طبیعی که اقیانوس منجمد شمالی از آن غنی است نیز امکان پذیر است. تخمین زده می شود که قطب شمال 412 میلیارد بشکه نفت و گاز داشته باشد. این حدود 22٪ از منابع هیدروکربن کشف نشده جهان است.

سال گذشته ، یک مطالعه در مورد گرم شدن کره زمین منتشر شد ، که موجب طنین انداز شدن واکنش قدرتمندی شد. یک آژانس بزرگ آماری اروپایی تعداد کشورهایی را که از گرم شدن کره زمین سود می برند و آسیب  می بینند منتشر کرد.  

براساس این داده ها ، گرم شدن کره زمین به توسعه اقتصاد حدود 70 کشور کمک خواهد کرد. به نوبه خود ، تأثیر منفی به اقتصاد حدود 30 کشور خواهد گذاشت.    کشورها و مناطق سردسیر مانند روسیه ، کانادا ، مغولستان ، اروپای شمالی ، ایسلند و کره جنوبی از این مزایا بهره مند خواهند شد. در همین زمان، کشورهای گرمسیر مانند قطر ، کویت ، سودان و مالی ممکن است آسیب ببینند. نتایج این مطالعه انتقادات شدیدی را به دنبال داشته است. نظرات زیر بیان شد: "این تصور ایجاد می شود که این مطالعه گرمایش کره زمین را توجیه می کند."

به نظر می رسد یک قانون نانوشته وجود دارد که نباید فواید گرمایش را بررسی و اعلام کرد. شاید به همین دلیل است که فقط پیامدهای منفی تغییر اقلیم مورد بحث قرار می گیرد. با این حال ، واقعیت مسلم این است که کشورهایی هستند که می خواهند از گرم شدن کره زمین بهره مند شوند.

Sayaka Mori  مجری برنامه های هواشناسی  NHK    است. متولد بوینس آیرس ، بزرگ شده در یوکوهاما. خانم سایاکا موری از سال 2011 با NHK همکاری می کند. به انگلیسی در مورد آب و هوای جهان صحبت می کند. وی عضوانجمن هواشناسی ژاپن ، انجمن پیش بینی   هوای ژاپن و انجمن هواپیماهای ژاپن و کمیته هواشناسی هوایی است.

آثار منتشر شده وی:"رمز و راز گردباد" و "ساختار هوا".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала