گزارش و تحلیل

تاوان اقدامات نسنجیده آمریکایی ها

© Photo / U.S. Army/Sgt. Kissta Feldnerتاوان اقدامات نسنجیده آمریکایی ها
تاوان اقدامات نسنجیده آمریکایی ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2021
اشتراک
پایگاه عین الاسد آمریکایی ها درعراق مورد حمله موشکی افراد ناشناس قرار گرفت و تعدادی آمریکایی در این حمله کشته و زخمی شدند.

اسپوتنیک - پایگاه عین الاسد آمریکایی ها درعراق مورد حمله موشکی افراد ناشناس (حد اقل تا لحظه نگارش این مقاله) قرار گرفت و تعدادی آمریکایی در این حمله کشته و زخمی شدند.

البته طبق معمول آمریکایی ها فقط اظهار می دارند یک پیمانکارشان و آن هم بر اثر سکته قلبی مرد.

نکته اصلی در این است که پایگاه مورد حمله قرار گرفته و موشک ها به اهداف اصابت کردند.

پس از حمله انتقام جویانه ایران بر علیه این پایگاه آمریکایی ها مدرن ترین تجهیزات دفاع هوایی خود را وارد عراق کردند تا از پایگاه ها و نیروهای آنها دفاع کند اما دیشب مشاهده کردیم که حد اقل ده موشک توانست از همه این دفاع های هوایی عبور کند.

مساله ای که مشخص می کند نیروهای آمریکایی در عراق و کلا حتی آمریکایی ها و همپیمانانشان از هیچ چتر امنیتی برخوردار نیستند و اگر تصمیم بر نابودی آنها گرفته شود بسیار راحت تک تک آنها می توانند هدف قرار گیرند.

 اتاق عملیات حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2021
اتاق عملیات حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد + ویدئو

پس از ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد سلیمانی وهمپیمانان اش پایگاه آمریکایی ها هدف موشک های ایران قرار گرفت، شاید برخی متوجه ماجرا نبودند اما در واقع ایرانی ها هیبت آمریکا در جهان را شکستند و برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم (حمله ژاپن به پرل هاربر) کشوری جسارت کرد و در زمان صلح یک پایگاه آمریکایی را هدف قرار داد.

پس از جنگ جهانی دوم تقریبا همه کشورها از اینکه بخواهند پایگاه های آمریکایی که در سرتاسر جهان پخش شده را هدف قرار دهند ابا و واهمه داشتند، وخود این مساله نوعی پوشش امنیتی برای سربازان آمریکایی در پایگاه هایشان ایجاد کرده بود.

اشتباه استراتژیک آمریکایی ها هم همینجا بود.

آنها با کارهای نسنجیده خود اجازه دادند این تابو شکسته شود و از این پس دیگر همه پایگاه های آنها در سرتاسر جهان می تواند هدف دشمنان آمریکا قرار گیرد و دیگر این واکنش ایران است که الگو می باشد.

حال آمریکایی ها با یک حمله نسنجیده دیگر به نیروهای الحشد الشعبی عراق در خاک سوریه شرایطی را فراهم کردند تا این نیروها مستقیما به پایگاه آنها حمله کنند.

خودشان هم به خوبی می دانند اگر بخواهند با الحشد الشعبی جنگ کنند چه بلاهایی بر سر سربازهایشان در عراق می آید و اگر تا به حال جولان می دادند به این دلیل بود که تصور می کردند الحشد الشعبی به آنها پاسخ نخواهد داد، اما این حمله نشان داد که این تصور را باید کنار بگذارند.

البته تکرار می کنم هنوز تا این لحظه معلوم نیست که چه کسی این حمله را انجام داده ولی خوب اکثر تحلیلگران باور دارند که این حمله در تلافی حمله آمریکا است.

برخی هم باور دارند گروه هایی که به دنبال درگیر کردن الحشد الشعبی و آمریکایی ها هستند دست به این کار زده اند و حتی برخی فراتر رفته اند و تحلیل می کنند که شاید خود آمریکایی ها دست به چنین اقدامی زده اند تا زمینه درگیری با الحشد الشعبی را فراهم کنند.

رسانه های دولتی عراق: ده راکت بر پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق برخورد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2021
رسانه های دولتی عراق: ده راکت به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق برخورد کرد

اما هر کدام از این تحلیل ها صحیح باشد باید گفت اینبار تصور اینکه آمریکا بسیار قدرتمند است و همه بنا است از آن بترسند دیگر شکسته و حالا دیگر اگر آمریکایی ها به هر گروهی در عراق بخواهند حمله کنند باید توقع داشته باشند که آنها نیز مستقیما سربازهای آمریکایی را هدف قرار دهند.

بر کسی هم پوشیده نیست که هیچ رییس جمهوری ای در آمریکا دوست ندارد پا قدم اش در کاخ سفید منجر شود فرش زیر پایش با خون سربازان آمریکایی قرمز شود.

بدیهی است اگر آمریکایی ها تصمیم دارند نیروهای خود در عراق را نگه دارند و یا حتی بخواهند نیروهای ناتو را وارد خاک عراق کنند اولی مساله تامین پوشش امنیتی برای آنها است، حد اقل در پادگان هایشان.

ممکن است باز هم آمریکایی ها بخواهند به تلافی این حمله، حمله دیگری انجام دهند اما اینبار ممکن است که به جای ده موشک اینبار صد موشک به پایگاه آنها اصابت کند و به جای سه چهار کشته سی چهل کشته بدهند.

آنوقت آقای دولت آقای بایدن می تواند در مقابل مردم آمریکا باز هم نمایش اقتدار بدهد؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала