پهپاد کمان-22 نهاجا در برخی از حوزه ها از رقبا پیشی می گیرد

© Photo / IRNAپهپاد کمان-22 نهاجا در برخی از حوزه ها از رقبا پیشی می گیرد
پهپاد کمان-22 نهاجا در برخی از حوزه ها از رقبا پیشی می گیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2021
اشتراک
پهپاد کمان-22 توان حمل 300 کیلوگرم تسلیحات را دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، پهپاد کمان 22 جدیدترین دستاورد پهپادی ارتش است که با توجه به قابلیت‌های ویژه آن از جمله توان حمل سلاح زیاد، در مقایسه با رقبای جهانی خود توانسته در حوزه‌های خاصی،‌ از آنها سبقت بگیرد.

در بررسی ظاهر این پهپاد،‌ شباهت آن به پهپاد MQ-9 Reaper آمریکایی نخستین نکته‌ای است که به ذهن می‌رسد؛ شکل دماغه، پیکربندی بال و بدنه و همچنین سکان‌های هدایت عمودی و افقی پهپاد کمان 22 شباهت قابل توجهی به پهپاد MQ-9 آمریکایی دارد.

در نتیجه این شباهت می‌توان ابعاد بزرگی برای پهپاد کمان 22 متصور بود؛ البته مشخصات و ابعاد رسمی این پهپاد منتشر نشده است، اما در صورت در نظر گرفتن پهپاد MQ-9 بعنوان مبنا، باید طول بال 20 متری و طول 11 متری را برای آن در نظر گرفت که از این حیث یکی از پهپادهای بزرگ تولید شده در ایران محسوب می‌شود؛ موضوعی که توسط امیر نصیرزاده نیز اینگونه بیان شده که کمان 22 نخستین پهپاد رزمی پهن‌پیکر کشور است.

نیروهای یمنی پهپاد ائتلاف به رهبری عربستان را سرنگون کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2021
نیروهای یمنی پهپاد ائتلاف به رهبری عربستان را سرنگون کردند

نکته دیگری که درباره این پهپاد مطرح شده، برد 3000 کیلومتری و مداومت پرواز 24 ساعته آن است؛ البته درباره برد آن اعلام نشده که 3000 کیلومتر شعاع عملیاتی آن است و یا برد یک‌طرفه که در صورت اینکه این عدد برد یک‌طرفه باشد، شعاع عملیاتی این پهپاد 1500 کیلومتر خواهد بود. اگر بخواهیم این برد را با برد 1250 کیلومتری پهپاد MQ-1 مقایسه کنیم، کمان 22 نسبت به پریدیتور آمریکایی هم در مداومت پروازی و هم در شعاع عملیاتی برتری قابل توجهی دارد.

از سوی دیگر زیر هر بال از پهپاد کمان 22، سه نقطه سخت برای نصب تسلیحات قرار گرفته که در مجموع دو بال، 6 نقطه سخت وجود دارد و در قسمت میانی بدنه نیز یک نقطه سخت دیگر برای نصب محموله وجود دارد. تعداد بالای نقطه‌های سخت نصب تسلیحات بر روی بال‌های این پهپاد یک مزیت قابل توجه این پهپاد است؛ حتی در مقایسه این پهپاد با پهپادی مانند MQ-1 پریدیتور آمریکایی که 4 نقطه سخت دارد، کمان 22 در مجموع 7 نقطه سخت دارد که از این حیث تعداد نقطه سخت‌های آن با پهپاد MQ-9 آمریکایی برابر است.

نکته قابل توجه دیگر این پهپاد، امکان عملیات همزمان رزمی و جنگ الکترونیک است که در صورت حمل پاد جنگ الکترونیک حین عملیات رزمی ضد اهداف زمینی، امکان هدف قرار گرفتن آن توسط سامانه‌های پدافندی را به حداقل می‌رساند که از این حیث پهپاد کمان22 نخستین پهپادی در ایران است که از این قابلیت یعنی اجرای همزمان عملیات رزمی و جنگ الکترونیک برخوردار است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала