ممنوعیت مبادله رمز ارزها در ایران

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر رمز ارز در ایران
 رمز ارز در ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2021
اشتراک
بانک مرکزی: بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارز‌ها در کشور ممنوع است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، محمدرضا مانی یکتا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اظهار داشت که مردم بدانند خطر‌های رمز ارز‌ها بسیار زیاد است.

وی در ادامه افزود:«پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمز ارز‌ها تشکیل شده است. هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارز‌ها وجود ندارد و به این علت مبادلات جهانی آن از سال 2016 افزایش نداشته است.

در سال 2016 میزان مبادلات روزانه رمز ارز‌ها 130 میلیارد دلار بوده که همچنان این رقم حفظ شده است و به دلیل غیر مجاز بودن این حوزه برآورد دقیقی از مبادلات آن در کشور وجود ندارد. البته میزان مبادلات رمز ارز‌ها قابل مقایسه با بازار‌های دیگر مانند سهام و طلا نیست. 6 هزار رمز ارز در دنیا وجود دارد که 60 درصد سهم این بازار در اختیار بیت کوین است.

شگرد جدید کلاهبرداری های میلیاردی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2020
گزارش و تحلیل
شگرد جدید کلاهبرداری های میلیاردی

به علت پشتوانه نداشتن رمز ارز‌ها نوسانات قابل ملاحظه‌ای در حد 15 تا 20 درصد در روز برای آن وجود دارد. حدود سه و نیم درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت کوین جهانی در کشور ماست و چون ملاحظات گسترده‌ای دارد و میزان تولید رمز ارز‌ها بر اساس قدرت شبکه مشخص می‌شود میزان استخراج آن پرنوسان و متغیر است.

دستورالعمل استخراج کنندگان رسمی رمز ارز‌ها و صرافی‌های مجاز این هفته در بانک مرکزی نهایی شد و نام صرافی‌های مجاز در اختیار استخراج کنندگان رسمی رمز ارز‌ها قرار می‌گیرد».

محسن رضایی کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت:« صاحبان رمز ارز‌ها اعتقاد دارند دولت و بانک‌ها نباید در خلق پول و تراکنش‌ها دخالت کنند و در این حوزه صاحب حساب و مشخصات حساب، مقصد نامشخص است. قیمت رمز ارز‌ها بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد و اعتباری است.

کشوری که رمز ارز‌ها را قانونی اعلام کرده باشد وجود ندارد و چون رمز ارز‌ها پشتوانه دولتی ندارند و نوسانات قیمت آن‌ها نیز بسیار زیاد است. 4 تا 6 هزار ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد که هیچ کس نمی‌تواند درباره افزایش یا کاهش بهای آن‌ها در آینده اظهار نظر کند».

 حسین خسروپور کارشناس ارز‌های دیجیتال گفت:« به دلیل غیر قانونی بودن رمز ارز‌ها در کشور میزان مبادله آن در کشور قابل رصد نیست، اما بر اساس تراکنش‌ها از فروردین سال 98 تا فروردین سال 99، سی و هفت هزار میلیارد ریال مبادله رمز ارز‌ها در کشور اتفاق افتاده است.

در سال 96 بهای بیت کوین از 20 هزار دلار به 5 هزار دلار کاهش داشت که نشان می‌دهد این عرصه به ویژه برای کسانی که سواد دیجیتالی ندارند بسیار خطرناک است. رفتار شبکه جهانی ارز‌های دیجیتال مانند نهاد‌های بورسی است، اما آینده رمز ارز‌ها به دلیل شدید بودن نوسانات آن حداکثر 30 تا 40 درصد قابل پیش بینی است. کلاهبرداری بزرگی در زمینه رمز ارز‌ها اتفاق افتاده است و قانونی برای کنترل هوشمندانه رمز ارز‌ها وجود ندارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала