گزارش و تحلیل

چرا از نظر ایران زمان جلسه غیررسمی پیشنهادی اروپا درباره برجام مناسب نیست؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / چرا از نظر ایران زمان جلسه غیررسمی پیشنهادی اروپا درباره برجام مناسب نیست؟
چرا از نظر ایران زمان جلسه غیررسمی پیشنهادی اروپا درباره برجام مناسب نیست؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2021
اشتراک
ایران به طور رسمی پیشنهاد هماهنگ کننده اروپا در خصوص برجام را برای برگزاری نشست‌های غیر رسمی با حضور آمریکا رد کرد.

اسپوتنیک – در پی پیشنهاد اروپا برای برگزاری جلسات کارشناسی درباره مسئله انرژی هسته‌ای ایران با حضور آمریکا، ایران  زمان جلسه غیررسمی پیشنهادی اروپا درباره برجام را مناسب ندانست.

درهمین زمینه روز یکشنبه، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

خطیب زاده تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه 2231 را اعلام ننموده است.

در همین زمینه، خبرگزاری اسپوتنیک با دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا به گفتگو نشست.

اسپوتنیک - چرا از نظر ایران وقت چنین مذاکراتی فرا نرسیده است؟ آیا ممکن است ایران در این شرایط علاقه‌ای به واسطه گری اروپا نداشته باشد؟

- آنچیزی که اتفاق افتاده، ایران سیاستش را به طور شفاف بیان کرده، ایران در بحث برجام پشت میز مذاکره نشسته و آمریکا از میز مذاکره بلند شده و رفته بیرون، تحریم‌های متععدی را ایجاد کرده، مردم را در تنگنا قرار داده و در میان بحران کرونا مردم کشور ما را با مشکل مواجه کردند و همزمان ما داریم در دو جبهه یعنی از طرفی با بحران کرونا مبارزه می‌کنیم و هم با تحریم‌های به قول خودشان حداکثری مواجه می‌شویم. یعنی اگر از ادبیات روابط بین الملل بخواهم استفاده کنم، الان ازسوی آمریکا جنایت علیه بشریت دارد اتفاق می‌افتد.

ایران: زمان جلسه غیررسمی پیشنهادی اروپا درباره برجام مناسب نیست  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2021
ایران: زمان جلسه غیررسمی پیشنهادی اروپا درباره برجام مناسب نیست

اولین درخواست در مواجهه با جنایتکار این هست که در ابتدا جنایتش را متوقف بکند، اینکه درخواست بکنیم آمریکایی‌ها متوقف بکنند تحریم‌ها را و برگردند به آنچیزی که تعهد کرده بودند، فراموش نکنید، روندی که ما به توافق برجام رسیدیم، 5+1، یعنی جامعه جهانی آمدند و نشستند و ساعتها مذاکره کردند، همین آقایان مذاکره کردند، خانم شرمن بوده، آقای بلینکن بوده، آقای جان کری بوده و تیم آقای بایدن بودند، اینها همینهایی هستند که الان در هیئت حاکمه و قوه مجریه آمریکا حضور دارند، این آدمها اگر قرار است که به حرف خودشان هم احترام نگذارند، جمهوری اسلامی به چه معنایی دوباره باید بیاید صحبت بکند. یکبار جامعه جهانی صحبت کردند و با همین افراد، و اینها می‌خواهند به حرف خودشان هم احترام نگذارند، چطور باز باید جتمعه جهانی با آنها به گفتگو بنشیند.

جمهوری اسلامی رسما اعلام کرده تحریم‌ها را بردارند و برگردند به میز مذاکره و به همان توافقی که قبلا کرده بودند، اینکه حالا بخواهند آن فشار حداکثری آقای ترامپ را ادامه بدهند و از آن طرف بخواهند بحث موشکی را وسط بیاورند و بحث منطقه را بیاورند وسط، جمهوری اسلامی که با ترامپ مذاکره نکرده، اگر قرار بر این این بود که این شرایط را بپذیرد، خب می‌رفت با آقای ترامپ مذاکره می‌کرد و اصلا مقاومت حداکثری هم از طرف جمهوری اسلامی معنا نداشت. آمریکایی ها به صورت مشخص و صریح باید برگردند به تعهداتی که قبول کرده بودند، چون اولین کسی بودند که زدند زیر میز مذاکره و جمهوری اسلامی تنها کسی بوده که به تعهدات خودش پایبند بوده، هیچ کشور دیگری در حوزه برجام به تعهدات خودش عمل نکرده غیر از جمهوری اسلامی ایران و این حق برای جمهوری اسلامی ایران، منطقا و عقلا محفوظ هست که از آمریکایی ها بخواهند که به توافق پایبند باشند، فضای تحریم‌ها بردارند، حتی ما می‌گوییم پولهایی را که به صورت راه زنی از درآمدهای نفتی این کردم گرفتند و بلوکه کردند آزاد کنند، اینها دیگر کف خواسته‌هاست، این کار را انجام بدهند و جمهوری اسلامی ایران هم همانطور که قبلا نشان داده به عنوان یک بازیگر عاقل در محیط بین الملل از مذاکره ابایی ندارد ولی از مذاکرات بیهوده‌ای که یکبار تجربه کرده طرفی نخواهد بست و طبیعی است که این مسیر را دیگر ادامه ندهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала