گفتگوهای مربوط به اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی

CC BY 4.0 / IRNA / ایران و کره جنوبی
ایران و کره جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2021
اشتراک
خطیب زاده: تحولاتی در جریان است و باید منتظر باشیم و ببینیم این تعهدات در عمل به کجا می‌انجامد.

به گزارش اسپوتنیک، خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در توییتر نوشت که گفت‌وگوها در سطح دوجانبه در خصوص اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی انجام شده و توافقاتی صورت گرفته، تحولاتی در جریان است و باید منتظر باشیم و ببینیم این تعهدات در عمل به کجا می‌انجامد.

وی پیشتر در مورد گفت و گوهای ایران و کره جنوبی در ارتباط با اموال بلوکه شده ایران در سئول و آخرین تحولات در این زمینه هم گفته بود که همان طور که می دانید در ارتباط با این مساله گفت و گوهایی در سطح کارشناسی و دیپلماتیک و بانک مرکزی انجام شده پیگیری ها در این سطوح ادامه دارد من از شما درخواست می کنم که جزییات این موضوع را از رئیس بانک مرکزی بپرسید ولی همان طور که اشاره شد در این زمینه تحولات و توافقاتی صورت گرفته و باید دید این تحولات به کجا می رسد.

​پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک - معروف به توافق هسته ای ایران یا برجام - در سال ۲۰۱۸، تحریم های اقتصادی ایران مجدداً اعمال شد . این امر منجر به مسدود شدن ۷ میلیارد دلار پول ایرانی ناشی از فروش نفت در دو بانک کره جنوبی شد.

وزارت خارجه کره جنوبی پیش از این اعلام کرده بود دو کشور با روش های خاص در مورد استفاده از بخشی از وجوه بلوکه شده ایران توافق کرده اند. مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی و مسئولان بانک مرکزی ایران در تازه ترین نشستی که در این مورد داشتند اعلام کردند در مورد تعیین مقدار پول برای انتقال و مسیر انتقال آن به منظور کسب رضایت وزارت خزانه داری ایالات متحده به تفاهم رسیده اند.

در چارچوب طرح آزادسازی دارایی های ایران که به گفته همتی رییس کل بانک مرکزی ایران از یک میلیارد دلار آغاز می شود کره جنوبی بخشی از وجوه مسدود شده ایران (۱۶.۲۵ میلیون دلار) را به عنوان حق عضویت تهران در سازمان ملل متحد پرداخت می کند. با این حال گزارش های جدید حاکی از آن است که کره جنوبی و ایران علاوه بر این ۱۶ میلیون دلار، در مورد جزئیات انتقال بخش بزرگتری از وجوه بلوکه شده از طریق کانالی به نام «توافق نامه تجارت بشردوستانه سوئیس» نیز توافق کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала