چرا خروج ارز از کشور برای خرید بیت کوین شدت گرفته است؟

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر بیت کوین
 بیت کوین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2021
اشتراک
حجم بالای رمزارزهای موجود به صورت غیررسمی در بازار معامله می شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده رمزارزهایی که به صورت رسمی استخراج شده‌اند می توانند در واردات استفاده شوند.  آمارها نشان می دهد، حجم بالای رمزارزهای موجود به صورت غیررسمی در بازار معامله می شوند که اتفاقا موجب خروج ارز زیادی هم شده‌اند.

با این حال اما هنوز دولت و بانک مرکزی موضع خود را در خصوص خرید و فروش بیت کوین روشن نکرده اند و قانونی هم در زمینه مبادلات رمز ارزها نه در دولت و نه در مجلس وضع نشده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره مبادله رمزارزها گفت:«در این خصوص مصوبه هیات وزیران را گرفته ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند.

وزیر اقتصاد: ریزش بورس تقصیر وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2021
وزیر اقتصاد: ریزش بورس تقصیر وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی است

به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد. خرید و فروش بیت کوین  آزاد نمی‌شود فقط آن هایی که به طور رسمی استخراج کرده اند و تنها برای واردات کالا می توانند از رمزارز استفاده کنند».

گفتنی است، بیش از 20صرافی رمزارز با تعداد کاربران و مبادلات روزانه قابل توجه در کشور وجود دارد که همگی از درگاه‌های پرداخت بانکی و شبکه های ملی پرداخت نظیر شتاب و شاپرک برای تبدیل ریال استفاده می کنند در حالی که بانک مرکزی تاکنون به هیچکدام از این صرافی ها مجوز نداده است.

سیاست اعلامی بانک مرکزی در مستند رمز ارزها درباره رمزارزهای جهانروا مانند بیت کوین بدین  قرار است: صدور و انتشار این نوع رمزارزها در اختیار توسعه دهندگان آن است و بانک مرکزی در این زمینه امکان پذیرش نقش و مسیٔولیتی ندارد.

استفاده از رمزارزهای جهانروا به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور ممنوع است.

رمزارزهای جهانروا تنها در صرافی هایی که مقررات آن در بخش الزامات عمومی صرافیها آورده شده است، قابل خرید و و فروش و تبادل هستند.

توسعه کیف پول رمز ارزی برای رمزارزهای جهانروا با در نظر گرفتن مقررات بخش کیف پول رمزارزی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی بلامانع است.

در حال حاضر استخراج رمزارزهای جهانروا در کشور به عنوان یک صنعت در نظر گرفته شده و مقرراتگذاری در این حوزه از حیطه وظایف و نظارت بانک مرکزی خارج است.

عدم وضع قوانین برای رمز ارزها در ایران موجب شده است تا با رشد بالای قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال(آلت کوینز) آمار فعالان این بازار در ایران از حدود 100 هزار نفر در دوسال گذشته به بیش از یک میلیون نفر در سال جاری برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала