نماینده ایران در سازمان ملل راه بازگشت آمریکا به برجام را نشان داد

© Photo / IRNAنماینده ایران در سازمان ملل راه بازگشت آمریکا به برجام را نشان داد
نماینده ایران در سازمان ملل راه بازگشت آمریکا به برجام را نشان داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2021
اشتراک
تخت روانچی دولت فعلی آمریکا را همچنان ناقض قطعنامه 2231 و برجام خواند و راه آسان آمریکا برای بازگشت به برجام را اجرای کامل تعهدات در این توافق دانست.

به گزارش اسپوتنیک، ‌مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره با اشاره اینکه این ایالات متحده بوده که از برجام خارج شده است، خاطرنشان کرد: " دولت بایدن در موارد زیادی اعلام کرده که آمریکا به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت، اما تاکنون شاهد هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده در قبال توافق هسته‌ای نبوده‌ایم."

وی افزود این دولت آمریکا است که باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهند در مسیر موضع دولت ترامپ حرکت کنند یا اینکه فصل جدیدی را بگشایند. به همین دلیل نمی توانم پیش بینی کنم که کدام مسیر را انتخاب می‌کند. اساسا ما باید تغییر سیاست را در عمل ببینیم. اعلام مواضع، رضایت ایران و جامعه بین‌المللی را جلب نخواهد کرد.

بررسی پیشنهاد اروپا برای برگزاری جلسه غیر رسمی برجام با حضور آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
بررسی پیشنهاد اروپا برای برگزاری جلسه غیر رسمی برجام با حضور آمریکا

تخت روانچی همچنین افزود: " از نظر ما اجرای تعهدات آمریکا نیازی به مذاکره ندارد. این به آمریکا بستگی دارد که آیا تصمیم می‌گیرد که می‌خواهد به تعهداتش عمل کند یا خیر. اجرای تعهداتشان نیازی به مذاکره ندارد. آمریکا باید تصمیم‌های لازم را بگیرد."

وی تاکید کرد: " آنچه ما و جامعه بین‌الملل می‌خواهیم این است که آمریکا بازگردد و به مذاکرات خودش در سال 1394 که به برجام منجر شد، عمل کند. این چیزی است که آمریکا باید به آن عمل کند."

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش تحریم به معنای بخشی از تلاش برای  بازگشت است، گفت: "مشخصا تحریم‌ها بخشی از این توافق بودند و باید برداشته می‌شدند تا ایران هم به طور کامل به تعهدات خود عمل کند. "

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گام‌های ایران باعث تشدید تنش نخواهد شد، خاطرنشان کرد: " ما خواهان تنش نیستیم، حتی در زمان دولت ترامپ که این تنش و اقدامات تحریک‌آمیز را آغاز کرد."

سفیر ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: " این ایران نبود که تسلیحات را به منطقه‌ای که بسیار از آن دور است، فرستاد. این آمریکا بود که سلاح‌ها و ناوهای جنگی را به منطقه ما که هفت هزار مایل دورتر از آمریکا است، ارسال کرد."

تخت روانچی در پایان افزود: " تخت روانچی با یادآوری اینکه با خروج آمریکا، اکنون گروه 1+4 وجود دارد، ادامه داد:" ما یک قالبی به نام 1+4 داریم و بر این اساس نشست‌هایی داریم. اگر آمریکا می‌خواهد به این گروه ملحق شود، باید به تعهدات خود عمل کند، تحریم‌ها را علیه ایران، همه تحریم‌هایی که در طول پنج سال گذشته وضع شده است، لغو کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала