ظن کارشناسان به حضور کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر ظن کارشناسان به حضور کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان
ظن کارشناسان به حضور کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2021
اشتراک
برخی کارشناسان مظنون به نظامی بودن ماموریت کشتی تجاری اسرائیلی شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه وطن امروز، برخی از کارشناسان عقیده دارند که کشتی "هلیوس ری" متعلق به شرکت اسرائیلی "ری" که در دریای عمان دچار انفجار شد، احتمالا یک ناو لجستیکی اسرائیلی بود که با پوشش تجاری ایجاد شده توسط انگلیسی‌ها مشغول تبادلات نظامی با شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج‌فارس بوده است. این کشتی پس از آنکه از مبدا بندر دمام عربستان سعودی و سپس چند توقف در بنادر بحرینی، قطری و اماراتی، به مقصد سنگاپور راهی تنگه هرمز شده و از آن عبور کرده بود، ساعت 12:45 دقیقه بامداد جمعه در آب‌های دریای عمان مقابل بندر جاسک دچار حادثه شد. 

آسوشیتدپرس: انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
آسوشیتدپرس: انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان

در ابتدا یک تاجر نام‌آشنای اسرائیلی به نام آبراهام اونگار، در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارانوت مدعی شد این کشتی 21 هزار تنی که با پرچم باهاما تحت نظر سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا فعالیت می‌کرد، متعلق به او بوده و محموله‌اش برای کشورهای عربی چیزی جز خودرو نبوده است. او همچنین این ظن را مطرح کرد که سوراخ‌های ایجاد شده بر بدنه کشتی در حقیقت موشک هایی بوده‌ که به داخل آن نفوذ کرده و انفجارهایی را داخل آن رقم زده‌ است.

ساعاتی پس از این اتفاق، نخستین گمانه‌ها درباره ماهیت اصلی عملیات این کشتی توسط کارشناسان نظامی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، مبنی بر اینکه این شناور در حقیقت یک فروند کشتی لجستیک ال‌پی‌دی مجهز به ادوات جاسوسی است و ماموریت آن در راستای همکاری‌های نظامی رسمی امارات و اسرائیل برآورد می‌شود. آنچه باعث شده ظن کارشناسان درباره نظامی بودن ماموریت این کشتی اسرائیلی بالا بگیرد، سکوت عجیب و مرموز طرف‌های درگیر در حادثه است.

نه‌تنها رسانه‌های اسرائیلی تلاش کرده‌اند بر این حادثه مهم سرپوش خبری بگذارند، بلکه انگلیسی‌ها هم که این کشتی با پرچم کارائیبی آنها و تحت مجوز سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا فعالیت می‌کرد، در این باره سکوت کرده‌اند. حتی برخلاف موارد گذشته، طرف‌های اسرائیلی، عربی یا غربی هیچ تلاشی نمی‌کنند تا این حادثه را به یک حمله دریایی از سوی ایران مرتبط کنند. این در حالی است که در ماه‌های گذشته اسرائیلی ‌ها تبلیغات زیادی درباره حضور نظامی خود در خلیج‌فارس به راه انداخته بودند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала