آمریکا اعتراف کرد که سیاست فشار حداکثری بر ایران موفق نبوده است

© Photo / U.S. State Departmentآمریکا اعتراف کرد که سیاست فشار حداکثری بر ایران موفق نبوده است
آمریکا اعتراف کرد که سیاست فشار حداکثری بر ایران موفق نبوده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
اشتراک
به عقیده واشنگتن، سیاست فشار حداکثری بر ایران منجر به آن شده است که مقامات تهران اکنون به امکان ایجاد سلاح هسته ای بسیار نزدیک ترشوند.

به گزارش اسپوتنیک این مطلب را روز پنجشنبه ند پرایس،  رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرده است.

نیویورکر: وقت هدر دادن برای احیای برجام به نفع دولت بایدن نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
نیویورکر: وقت هدر دادن برای احیای برجام به نفع دولت بایدن نیست

ند پرایس گفت: "اگر به نتایج [سیاست] فشار حداکثری نگاه کنید ، به یک نتیجه خواهید رسید. فشار حداکثری می بایستی به یافتن توافق بهتر [در مورد برنامه هسته ای ایران] کمک می کرد ، ایران را از بقیه جهانیان منزوی کرده و موقعیت بهتری برای ایالات متحده تامین می کرد اما در واقع  به چنین چیزی منجر نشده است. امروز ، پس از پایان دوره ریاست جمهوری [دونالد] ترامپ ، ایران به تولید سلاح هسته ای بسیار نزدیکتر شده است. "

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حداکثر فشار با تعامل دیپلماتیک همراه نبود و به این دلیل "ما همان جایی هستیم که اکنون قرار داریم ". وی افزود: "ما در مسیری جدید گام برداشته ایم - دیپلماسی زیرکانه با متحدان و شرکای خود."

این مقام وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که برای ایالات متحده ، روند احیای مشارکت خود در برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته ای ایران (برجام) ابزاری برای دستیابی به اهداف استراتژیک است. وی ادامه داد: "این [اهداف] اطمینان از این است كه ایران هرگز نتواند سلاح هسته ای بدست آورد. رئیس جمهور آمریكا این موضوع را صریحا بیان كرد." پایدارترین و موثرترین راه برای این كار دیپلماسی است. "

به گفته پرایس ، اگر تهران به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد ، ایالات متحده همین کار را خواهد کرد ، و سپس به دنبال تقویت مشخصات این معامله خواهد پرداخت.

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا قصد دارد محدودیت های اعمال شده علیه بانک مرکزی ایران و سایر موسسات به اتهام گویا حمایت از تروریسم را لغو کند، خاطرنشان کرد که واشنگتن به جلب ایران به جوابگویی در قبال "فعالیت های مخرب" ادامه خواهد داد. وی گفت: "دولت باراک اوباما در زمان خود تصریح كرد كه [تحت برجام] می توانیم در ازای محدودیت های قابل راست آزمایی  در برنامه هسته ای ، تحریم ها را كمی تخفیف دهیم. این ایده اصلی برجام است. همچنین ایران در قبال فعالیت های مخرب در زیمنه های  دیگر از جمله حمایت از گروه های تروریستی در منطقه به جوابگویی فرا خوانده خواهد شد . <...> و این موضوع  نیز موضع نگران کننده ای برای ایالات متحده است"

روز دوشنبه ، سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که ایالات متحده حق ندارد ای تا زمان رفع تحریم ها علیه تهران در مذاکرات طرف های توافق هسته ای برجام شرکت کند.

 

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.این توافق به شکل اولیه حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، واشنگتن خبر خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه ایران را اعلام کرد. حالا دولت بایدن تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала