کاخ سفید: آماده تماس دیپلماتیک با ایران هستیم اما تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم

© AFP 2023 / Paul J. Richardsکاخ سفید: آماده تماس دیپلماتیک با ایران هستیم اما تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم
کاخ سفید: آماده تماس دیپلماتیک با ایران هستیم اما تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
اشتراک
سخنگوی کاخ سفید از آمادگی ایالات متحده برای تماس دیپلماتیک و نشستن پشت میز مذاکره با ایران خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک جلسه توجیهی برای روزنامه‌نگارانی که همراه با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا به تگزاس پرواز می‌کردند، اظهار داشت: ایالات متحده برای تماس دیپلماتیک با ایران آماده است، اما قصد ندارد تحریم‌های یک جانبه علیه تهران را کاهش دهد.

از فشار حداکثری ترامپ تا کج‌دار و مریز بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
گزارش و تحلیل
از "فشار حداکثری" ترامپ تا "کج‌دار و مریز" بایدن

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: "ایالات متحده برای تماس‌های دیپلماتیک و نشستن پشت میز مذاکره و رایزنی با شرکای خود [در قالب] پنج به علاوه یک (پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) آماده است، ما همچنین نمی‌خواهیم گامی برای کاهش تحریم ها [علیه ایران] برداریم.

در سال 2015، گروه 5+1 شامل  کشورهای انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق نامه ای را به نام برنامه اقدام جامع مشترک  یا به اصطلاح برجام  امضا کردند که بر اساس آن تحریم های ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای لغو می شد.

در ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت که به طور یکجانبه از این توافق هسته ای خارج شود و تحریم های سخت علیه ایران را بازگرداند.

در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.

در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته‌ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала