احیای توافق هسته‌ ای ایران مطابق با میل دولت جدید آمریکا

© AP Photo / Virginia Mayoاحیای توافق هسته‌ ای ایران مطابق با میل دولت جدید آمریکا
احیای توافق هسته‌ ای ایران مطابق با میل دولت جدید آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
اشتراک
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی ادعا کرد که می‌توان توافق هسته‌ای را مطابق با میل دولت جدید آمریکا احیا کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) نسبت به احیای توافق هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرد.

قطعنامه پیشنهادی تعدادی از جمهوریخواهان کنگره آمریکا: تحریم‌های ایران نباید لغو شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
قطعنامه پیشنهادی تعدادی از جمهوریخواهان کنگره آمریکا: تحریم‌های ایران نباید لغو شود

بورل طی سخنرانی در نشست امروز شورای اروپا، گفت: گام‌های اخیر هسته‌ای ایران بسیار نگران‌کننده هستند. واکنش ما را در بیانیه‌ای که دیروز از سوی شورا منتشر شد، ملاحظه کردید».

به نوشته وبگاه سرویس خارجی اتحادیه اروپا، وی در این باره توضیح داد: «اما همزمان، به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، باور دارم که فضای دیپلماتیک، یک روزنه دیپلماتیک و فرصتی برای گفت‌وگو در این برهه زمانی جهت احیای این توافق، مطابق با امیال و خواسته‌های مطرح‌شده از سوی دولت بایدن وجود دارد.

بر این اساس، این مقام اروپایی ادامه داد: ما باید از این فرصت بهره برده و روی راهکارهایی برای بازگرداندن برجام به مسیر صحیح تمرکز کنیم تا همه تعهداتشان را اجرا کنند. این یک موقعیتی است که نباید از دست بدهیم.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

روز گذشته نیز بیش از چهل قانون‌گذار جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا با ارائه طرحی ضمن هشدار به دولت کنونی این کشور درباره دور زدن کنگره درباره بازگشت به برجام، با هرگونه رفع تحریم‌های ایران مخالفت کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала