آیا سد قیمت‌ها شکسته خواهد شد؟

© Sputnik / Natalia Seliverstovaارز
ارز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2021
اشتراک
کره جنوبی سطح روابط اقتصادی خود با ایران را بعد از اعمال تحریم‌ها به شدت کاهش داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، به گفته رییس کل بانک مرکزی ۷ میلیارد دلار از پول‌های ایران در بانک‌های کره‌ای مسدود است. اگر این رقم را با اعداد و ارقام فوق مقایسه کنیم خواهیم دید که این عدد، رقم قابل توجهی است.

توافق ایران و کره جنوبی بر سر آزادسازی هفت میلیارد دلار دارایی مسدود شده در بانک‌های این کشور نوید شروع روند نزولی قیمت در بازار ارز و ورود آن به محدوده‌های قیمتی منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی پسا تحریمی را می‌دهد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
ربیعی: یک میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کره جنوبی آزاد می شود

تا پیش از تحریم‌های گسترده و همه جانبه آمریکا در قالب سیاست «فشار حداکثری»، روابط ایران و کره جنوبی بسیار عمیق و گسترده بود. ایران یکی از مهمترین بازارهای مقصد محصولات کره‌ای در خاورمیانه را تشکیل می‌داد و بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز این کشور را تأمین می‌کرد.

ایران در سال ۱۳۹۲ کمی بیش از ۹۱۶ میلیون دلار به کره صادرات داشته و بیش از ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از این کشور کالا وارد کرده است. میزان صادرات ایران به کره جنوبی بعد از ۴ سال حضور دولت تدبیر و امید به بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. در این زمان میزان واردات از این کشور حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید. در این سال تراز تجاری ایران و کره جنوبی به نفع ایران مثبت شد.

طبق آخرین آمار موجود بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا این ارقام به شدت کاهش پیدا کرده است. میزان صادرات به کره جنوبی ۲۸۷ میلیون دلار و میزان واردات نیز به ۷۸۱ میلیون دلار کاهش یافته است.

علاوه بر کره جنوبی، توافقاتی برای آزادسازی دلارهای مسدود شده ایران در ژاپن نیز صورت گرفته است. بدون شک زمینه برای به هم پیوستن زنجیره آزادسازی‌ها در کشورهای هند، عراق و غیره نیز فراهم خواهد شد.

توافق با کره و ژاپن را می‌توان مقدمه‌ای بر رفع موانع موجود دانست. روند شروع شده و به رغم وجود موانع داخلی پیامدهای کاهشی ارزی آن نیز خود را نشان خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала