پرینتر سه بعدی چه مزیتهایی برای آینده جهان صنعتی فراهم می کند؟

© Depositphotos.com / Stockassoپرینتر سه بعدی چه مزیتهایی برای آینده جهان صنعتی فراهم می کند؟
پرینتر سه بعدی چه مزیتهایی برای آینده جهان صنعتی فراهم می کند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2021
اشتراک
اختراعات و پیشرفت های اخیر مزایای چاپ سه بعدی را چنان افزایش داده که اکنون این فناوری یکی از امیدوارکننده ترین تکنولوژیهای جهان محسوب می شود.

تولید افزایشی یا 3D Printing مزیتی شگرف است که راه جدیدی در تولید محصولات باز کرده و در مقایسه با شیوه های سنتی برتریهای بسیاری دارد.

انواع مختلفی از فناوریهای چاپ سه بعدی وجود دارد اما مزایای مورد بحث در این خبر بصورت فراگیر همۀ آنها را در بر می گیرد.

هزینۀ کمتر

کاهش هزینه های دستگاه، متریال و نیروی کار

کاهش هزینه برای تمام مشاغل اهمیت بالایی دارد و همین امر یکی از مزایای چاپ سه بعدی محسوب می شود. هزینه های تولید به سه دستۀ مختلف تقسیم می شوند که با این عنوان شناخته می شوند: هزینۀ کارکرد ماشین آلات، هزینۀ نیروی کار و هزینۀ مربوط به متریال.

هزینۀ ماشین آلات و نیروی کار

هزینۀ کارکرد دستگاه ها سهم بسیار کمی در هزینۀ کلی فرآیند دارد. در حالی که انرژی مورد نیار برای تولید قطعات در محیط صنعتی می تواند بسیار بالا باشد، توانایی تولید و ساخت قطعات و محصولات پیچیده به صورت تک مرحله‌ای باعث افزایش سطح کارایی و صرفه جویی در وقت می شود. بنابراین، هزینۀ راه اندازی ماشین آلات با صرفه جوییِ انجام شده در طی فرایند تولید جبران می شود.

هزینۀ متریال

طیف مواد مورد استفاده برای پرینت سه بعدی در حال رشد است و این امر موجب کاهش قیمت در طی سالهای گذشته شده است. اما همانند هزینۀ نیروی کار، در مقایسه با شیوۀ سنتی، هزینۀ کلی بسیار کمتر است.

کاهش هزینۀ حمل و نقل

یکی از بزرگترین مزیتهای پرینتر سه بعدی این است که به کاهش مسافت حمل و نقل محصول کمک می کند. از آنجا که پرینترهای سه بعدی می توانند محصولی را از انتها تا ابتدا ایجاد کنند، طراحان را قادر می سازند که طراحی خود را در یک کشور انجام دهند و آن را برای تولید از طریق ایمیل به کشوری دیگر ارسال نمایند.

ضایعات کمتر، زیست پایشی بیشتر

فرایندهای تولید سنتی عمدتاً فرایندی کاهشی هستند، بدین ترتیب که مادۀ اولیه بارها و بارها هدر می رود و دوباره استفاده می شود، این امر موجب افزایش هزینه و ضایعات می گردد. یکی از مزایای چاپ سه بعدی ساخت محصول با ضایعات بسیار کم است که به آن تولید افزایشی می گویند.

کاهش زمان تولید

ما در دنیایی سریع زندگی می کنیم که همه چیز فوراً مورد نیاز است و بدین ترتیب چاپ سه بعدی در چنین محیطی تفاوت ها را رقم می زند. یکی از مزایای بزرگ چاپ سه بعدی این است که قطعات و محصولات را بسیار سریع تر از روش های سنتی تولید می کند. طرح های پیچیده را می توان به شکل مدل CAD ایجاد کرد و پس از چند ساعت به شکل واقعی تولید نمود.

افزایش بهینه سازی رقابتی

در کسب کار مهم است که محصول‌تان را به مشتریان یا سرمایه گذاران نشان دهید؛ اما تولید محصولی که شاید به مذاق آنها خوش نیاید می تواند هزینۀ بالایی داشته باشد، بنابراین اغلب به توصیف محصول کفایت می شود. این امر خطر سوءتفاهم در گفتگو را ایجاد می کند و می تواند موجب برخی مشکلات جدی شود. یکی از مزایای چاپ سه بعدی این است که امکان تولید سریع محصول فیزیکی را فراهم می سازد و هرگونه نگرانی دربارۀ سوءتفاهم را برطرف می کند.

آزمودن بازار

اطمینان از موفقیت یک محصول به تحقیقات زیادی نیاز دارد، به ویژه در شیوه های سنتی تولید. با این حال، تولید نمونه های اولیه از طریق چاپ سه بعدی این امکان را برای مشاغل فراهم می سازد که به شیوه ای بی سابقه از خریداران و سرمایه گذاران بالقوه بازخورد بگیرند. محصول می تواند تا آخرین لحظه سفارشی و اصلاح شود، چیزی که در شیوه های سنتی ممکن نیست. بدین ترتیب چاپ سه بعدی راهی منحصر به فرد و ارزشمند برای اطمینان از پتانسیل موفقیت یک محصول در بازار به حساب می آید.     

کاهش مشکلات و ایرادها

در طی مراحل تولید سنتی، نمونه های اولیۀ معیوب هزینه و زمان زیادی را تلف می کنند. با هر نمونۀ معیوب باید به صفحۀ نقشه کشی برگردید و هیچ تضمینی برای درستی دومی هم وجود ندارد. حتی اصلاحات اندک تاثیر مالی و زمانی زیادی بر کل روند دارند. چاپ سه بعدی این مشکل را رفع می کند زیرا می توان طرح ها را از طریق ایجاد یک نمونۀ اولیه پیش از تولید نهایی بررسی و اصلاح کرد. این امر اعتماد به طراحی پیش از سرمایه گذاری را افزایش می دهد و محصول با اطمینان بیشتری برای توزیع در بازار تولید می شود.

قابلیت اعتماد

نمونه سازی و ساخت داخلی با پرینتر سه بعدی باعث می شود که طرح ها از محل شرکت خارج نشوند و مالکیت معنوی شما حفظ شود. هیچ شخص ثالثی نمی تواند نوآوری های شما را به نام خود بزند. هر طرح جدیدی در محل نگهداری می شود، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد محرمانه بودن آن وجود ندارد.

تولید درخواستی  

آزادی کامل در طراحی یکی از مزایای بزرگ پرینت سه بعدی است. همچنین طراحان قادرند که طراح ها را به صورت دلخواه خود تنظیم و اصلاح کنند. چاپ سه بعدی برای تولید یکبار مصرف و ساخت قطعات منفرد ایده‌آل است، یعنی توانایی شخصی سازی همیشه وجود دارد. بنابراین، بسیاری از صنایع مانند پزشکی و دندانپزشکی برای تولید ایمپلنت و قطعات کمکی از 3D Print استقبال کرده اند.

جمع بندی

توانایی چاپ اشکال پیچیده و قطعات بهم‌پیوسته بدون نیاز به هر نوع مونتاژ، چاپ سه بعدی را منحصر به فرد میسازد. ایجاد قطعات کوچک و پیچیده با هزینۀ بسیار اندک و در مدت زمان کوتاه ممکن شده است. این فرایند تخیل را به پرواز در می آورد زیرا تقریباً هیچ مرزی برای آن وجود ندارد. این امر می تواند طرح های قدیمی را که منسوخ شده اند، دوباره زنده کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала