تدوین قانون آب در ایران

© Sputnik / Somayeh Pasandide سد کرج
 سد کرج - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2021
اشتراک
خامسی: تصمیم های غلط تنش‌ها را به وجود می‌آورند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: قانون آب در حال تدوین است و امید داریم تا پایان سال به دولت تقدیم شود.

توافق دولت و مجلس ایران برای تامین منابع کالاهای اساسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2020
توافق دولت و مجلس ایران برای تامین منابع کالاهای اساسی

وی با اشاره به مسئله جنگ و صلح بر سر آب ادامه داد:« این اقدام، گامی برای مشارکت بیشتر همه ذینفعان و ذیمدخلان در مقوله آب است. البته تصمیم ها، برتر از منابع هستند و تصمیم های غلط تنش‌ها را به وجود می‌آورند و تصمیم درست آن را کاهش می‌دهد.

آب در کشور خشک و نیمه خشکی مانند ایران که ۵۰ درصد از جمعیت آن در نقاطی سکونت دارند که ۲۰ درصد منابع آبی وجود دارد، متاعی مغتنم و کمیاب است و برای همین است که برای توزیع آب در قزوین طومار ۸ صفحه‌ای می‌نویسیم و شیخ بهائی طوماری وسیع برای تقسیم آب زاینده‌رود نگارش می‌کند.

کاهش سطحی آب زیرزمینی، تغییر اقلیم، خشکسالی‌های طولانی و ترسالی‌های همراه با سیلاب‌های مخرب سرنوشت ایران شده است. ما نباید از جمع‌آوری قطره‌ای آب غفلت کنیم و آن را مدیریت نکنیم.

شمار سدهای ملی از اﺑﺘﺪای دوﻟﺖ ﯾﺎزدﻫﻢ ﺗﺎﮐﻨﻮن به رقم ۵۰ ﺳﺪ ﺑﺎ ﺣﺠـﻢ ﻣﺨـﺰن پنج هزار و ۸۰۱ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻣﺘﺮﻣﮑﻌﺐ و آب ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺳﺎﻻﻧﻪ پنج هزار و ۳۲۸ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻣﺘﺮﻣﮑﻌﺐ به بهره‌برداری رسیده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала