لاوروف: آمریکا تلاش برای دستیابی به توافق با ایران را افزایش دهد

© Sputnik / Russian Foreign Ministry Press Service /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف: آمریکا تلاش برای دستیابی به توافق با ایران را افزایش دهد
لاوروف: آمریکا تلاش برای دستیابی به توافق با ایران را افزایش دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه از ایالات متحده می خواهد تلاش های خود را برای دستیابی به توافق هسته ای افزایش دهد

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت: روسیه از دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده می خواهد تا تلاش های خود را برای توافق هسته ای ایران افزایش دهد.

بورل: پرونده هسته ای ایران را در اولویت همکاری با آمریکا قرار داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
بورل: پرونده هسته ای ایران را در اولویت همکاری با آمریکا قرار داده ایم

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خلع سلاح در ژنو در قالب ویدئو کنفرانس یادآوری کرد، که یکی از وقایع اصلی سال ۲۰۲۱ باید کنفرانس بررسی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای NPT باشد و خاطرنشان کرد که همه کشورهای طرف این پیمان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا کنفرانس به تقویت پیمان کمک کنند و همچنین در تلاش برای تحکیم هر سه رکن معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، خلع سلاح و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای باشند.

لاوروف تصریح کرد: در چارچوب بررسی NPT، مسائل ایجاد منطقه ای عاری از سلاح اتمی و انواع دیگر سلاح های کشتار جمعی و وسایل حمل و نقل آنها در خاورمیانه و همچنین اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران ، نیز نیاز به یک سازنده دارد. ما از همه ، اول از همه دولت جدید ایالات متحده ، می خواهیم كه تلاش ها را در این زمینه ها برای جامعه جهانی تشدید كنند.

پیش از این، ایالات متحده علاقه خود را برای مذاکره با ایران تحت نظارت اتحادیه اروپا و با مشارکت "شش" واسطه بین المللی، که شامل مسکو و پکن است، اعلام کرد.

در پاسخ به بیانیه واشنگتن، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، بار دیگر از ایالات متحده خواست تا تحریم های ضد ایرانی لغو شود.

پیش از این، ایالات متحده بیانیه دولت دونالد ترامپ در مورد بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران را لغو کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای مورد توافق رسید.

برجام حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به صورت یک طرفه از آن خارج شود و تحریم های سخت علیه تهران را بازگرداند.

ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه، با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، افزایش سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.

در پایان سال ۲۰۲۰، قانونی در ایران اجرایی شد که اگر تهران نتواند تجارت نفت و انجام عملیات مالی آزاد داشته باشد، مکلف به شروع تولید اورانیوم غنی شده بیش از ۲۰ درصد، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر که فراتر از مفاد قرارداد است و بازرسی های گسترده آژانس انرژی هسته ای را ترک می کند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала