دریاچه‌های رنگارنگ و سحرآمیز در ایران +عکس، ویدئو

© Photo / IRNAدریاچه ارومیه، ایران
دریاچه ارومیه، ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2021
اشتراک
تصاویری از دریاچه‌ها و تالاب‌های بسیار زیبای ایران که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، چندین دریاچه و تالاب رنگی در ایران وجود دارد که مشابه این جاذبه‌های طبیعی را در هیچ نقطه‌ای از جهان نمی‌توان پیدا کرد. از آنجایی که پس از شیوع ویروس کرونا به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیاری از مردم در سراسر دنیا از طریق سفرهای مجازی به تماشای جاذبه‌ها و جاهای دیدنی جهان می‌نشینند تعدادی از تالاب‌ها و دریاچه‌های رنگی ایران معرفی می‌شود.

۱. دریاچه مهارلو، شیراز: دریاچه فصلی مهارلو شیراز که با نام دریاچه صورتی نیز شناخته می‌شود در ۲۷ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. این دریاچه که وسعت ۶۰۰ کیلومتر مربعی دارد، غنی از پتاسیم و نمک‌های مختلف است.

۲. تالاب لیپار، چابهار: تالاب لیپار در استان سیستان و بلوچستان، ۲۰ کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از تالاب لیپار از اوسط زمستان تا بهار است که رنگ و میزان آب به قدر کافی جذاب و گیرا است.

۳. گِلفشان نفتلیجه، گلستان: گِلفشان نفتلیجه، واقع در ۱۵ کیلومتری شهر گمیش تپه، دارای حوضچه‌ای منحصر به فرد است که رنگ آب آن غالبا بنفش یا صورتی است. این پدیده عجیب در گِلفشان نفتلیجه ارتباط چندانی با کشند قرمز ندارد و بیشتر به مواد معدنی و کانی‌هایی ارتباط داده می‌شود که درون و اطراف این گلفشان یافت می‌شوند.

View this post on Instagram

A post shared by Negar (@iran_zibayam)

۴. مرداب سراوان، گیلان: در پارک جنگلی سراوان غیر از آسمان همه چیز، سبز است. از چمن و درختان گرفته تا مردابی که با پوشش گیاهی متراکم خود، آب را همانند زمرد منعکس می‌کند. مرداب سراوان که در استان گلستان و حد فاصل شهرستان سیاهکل و رشت واقع شده است.

۵. مرداب هسل، مازندران: مرداب هسل نه به بزرگی لیپار و مهارلو است و نه به شلوغی آن‌ها، اما زیبایی سحر آمیزی که در آب‌های آن می‌توان دید در جای دیگر، ممکن نیست. آب مرداب هسل گاهی به رنگ قرمز است، گاهی سبز و گاهی به رنگ‌های دیگر! مرداب هسل که در یکی از گویش‌های مازندرانی به معنای آبگیر فصلی است، در میان جنگل مشعل قرار دارد، به طوری که برای پیدا کردن آن نیاز به ۱۵ دقیقه پیاده‌روی و گشت‌وگذار در قلب جنگل است. ضمن اینکه در این ماجراجویی، شانس تماشای درختان تنومند راش و آلو و حیواناتی، چون آهو، سنجاب، ماهی و قورباغه را خواهید داشت.

 ۶. دریاچه نمک، قم: دریاچه نمک قم که با نام‌های حوض سلطان و دریاچه شاهی نیز شناخته می‌شود، حدود ۲۲۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در شمال شرقی شهرستان قم واقع شده است. این دریاچه که از بقایای دریاچه خشک شده ساوه به حساب می‌رود، سابقه تغییر رنگ زیادی در طول پیدایش خود نداشته است، اما تغییرات دمایی، تکثیر آغازیان و عوامل دیگر سبب شده تا دریاچه قم در سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار به رنگ قرمز درآید.

۷. مرداب دیوک، مازندران: مرداب دیوک (داریوک)، این جنگل رازآلود که در شهرستان کلاردشت واقع شده، بدون شک یکی از خاص‌ترین مرداب‌های ایران را در خود جای داده است، اما بنا به هر دلیلی، از نظر امکانات شباهتی به مرداب سراوان ندارد. برای رسیدن مرداب سبزِ دیوک که با انبوهی از گیاهان و جلبک‌ها پوشیده شده است، نیاز دارید تا مسافت کمی را در جنگل پیاده‌روی کرده و از مسیر‌های خاکی و نه چندان هموار آن عبور کنید.

۸. دریاچه ارومیه، ارومیه: دریاچه ارومیه، دومین دریاچه آب‌شور بزرگ در جهان است که وسعت آن به بیش از ۲۸۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد. این دریاچه طی تغییرات اقلیمی و میکروارگانیسمی سال‌های اخیر، با پدیده کشند سرخ و در نتیجه قرمز شدن بخشی از آب‌هایش مواجه شده است. دریاچه ارومیه تنها یک جاذبه نیست، بلکه میراث و نعمتی بزرگ در ایران است که از جنبه‌های مختلف مسبب سود و منفعت می‌شود.

کاربران بسیاری عنوان می‌کنند برخی از این تالاب‌ها و دریاچه‌ها را از نزدیک دیده‌اند و از زیبایی منحصر بفرد آنها سخن می‌گویند. کاربرانی نیز معتقدند با وجود کرونا بهتر است از طریق گردشگری مجازی از این جاذبه‌های دیدنی دیدن کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала