گزارش و تحلیل

ربیعی: توافق ایران و آژانس در راستای اعتماد سازی است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
اشتراک
دولت آمریکا در نامه ای به رئیس شورای امنیت ادعای ناکام مانده دولت قبل آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های تحریمی لغو شده را پس گرفت.

بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران که توسط مجلس شورای اسلامی  ایران تصویب شده امروز سه شنبه پنجم اسفند ماه مهلت ارائه شده برای بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام و لغو موثر تمامی تحریم ‌ها به پایان رسیده و به تبع آن جمهوری اسلامی ایران بر اساس این قانون اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را از امروز متوقف کرد، در روز های گذشته سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در توافقی با دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ ای ترتیبی را اتخاذ کرد که به گفته سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای اعتماد سازی انجام شد.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: آنچه ما در سه سال گذشته پیش بینی می کردیم امروز از زبان مقام های دولت آمریکا تکرار می شود؛ این واقعیت که فشار و تحریم علیه مردم ایران شکست خورده است. در ادامه این اقرار به شکست، دولت آمریکا در نامه ای به رئیس شورای امنیت ادعای ناکام مانده دولت قبل آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های تحریمی لغو شده را پس گرفت و به محدودیت غیرقابل قبول در تردد دیپلمات های ایرانی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک خاتمه داد. هرچند از این اقدامات دیرهنگام استقبال می کنیم و آن را به معنای قرار دادن آمریکا در مسیر سازنده ارزیابی می کنیم اما این اقدامات را به شدت ناکافی می دانیم.

واکنش قالیباف به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2021
واکنش قالیباف به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

اقرار به شکست فشار حداکثری به مردم ایران که تاکنون ملازم با نقض گسترده حقوق بشر از جمله اخلال در دسترسی مردم ما به منابع مالی خود در بیرون از مرزها وحتی دسترسی عادلانه به تجهیزات درمانی و بهداشتی در عصر پاندمی کرونا بود، تنها باید شروعی بر جبران گذشته باشد. انتظار داریم که دولت امریکا به آنچه در زبان میگوید در عمل نیز متعهد باشد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه در اولین گام دولت آمریکا مانند یک عضو مسئولیت پذیر از سازمان ملل متحد به قطعنامه 2231 فوراً و کامل عمل کند.

ما همیشه برای ازسرگیری دیپلماسی با اعضای برجام همراه با جدیت و حسن نیت آماده بوده ایم تا اطمینان پیدا کنیم که این توافق با همه جزییات آن بدون هیچ زائده و کاستی با دقت به اجرا درخواهد آمد. در یکی از آخرین اتفاق ها و همزمان با سررسیدن موعد اجرای قانون مصوب مجلس در راستای توقف اجرای پروتکل الحاقی، سازمان انرژی اتمی توافق موثر و اطمینان بخشی را با آقای گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای صورت داد که اجرای قانون و مصوبات شورای عالی امنیت ملی، در آن مدنظر قرار گرفت به نحوی که مانع از آسیب رسیدن به مناسبات، اعتماد متقابل و همکاری های مثبت میان ایران و آژانس شد.

امیدواریم که جامعه بین المللی و به ویژه طرف های برجام آخرین نمونه از شکیبایی جمهوری اسلامی ایران را دال بر حسن نیت ایران در فرصت دادن و به نتیجه رساندن تلاش های سیاسی در حفظ دستاوردهای پیشین ببینند و از آخرین فرصت ها برای احیای اعتبار و کارآمدی توافق های بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کنند.

واکنش سازمان ملل به برنامه نشست ۱+۵ و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
واکنش سازمان ملل به برنامه نشست ۱+۵ و ایران

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تاسف شدید از برخی مباحث مطرح شده روز گذشته در مجلس شورای اسلامی  اولویت دولت را همواره دفاع از حقوق مردم دانسته و عنوان کرد: اولویت دولت تدبیر و امید در این سالها همواره دفاع از حقوق مردم، حق ملت ایران برای برخورداری از زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه بوده و از این میثاق خود با مردم هیچگاه عدول نخواهد کرد.

دولت همواره خود را متعهد به قانون اساسی و قوانین جاری کشور می داند و برای اجرای این قوانین، مصالح ملی و صیانت از زندگی شرافتمندانه مردم را مبنای عمل خود قرار داده است.

با ابراز تاسف شدید از برخی مباحث مطرح شده روز گذشته در مجلس شورای اسلامی و متخلف دانستن رئیس محترم جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی همانطور که در بیانیه شب گذشته هیات دولت مطرح شد ضمن استقبال از دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد یک صدایی در اجرای قانون مجلس تاکید می کنیم که اجرای این قانون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و انتظار رفتاری توام با شکیبایی را از همگان داریم.  حل مسائل کلان کشور به دور از هیجان راحت تر و امکان پذیرتر است.

در موضوع هسته ای موضع دولت، پس از اعلام نظرات خود در مرحله تصویب، اجرای تکلیف قانونی بوده است ولی در نحوه اجرا، کاهش هزینه های اجرا و کمک نکردن به دشمنان ایران را هدف قرار داده است.

تدبیری هم که اندیشیده شد، و به تصویب شورایعالی امنیت ملی رسید، همین هدف را تحقق داد.

 نشست فوری شوراى امنيت ملي كاخ سفيد درباره ايران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2021
نشست فوری شورای امنیت ملی كاخ سفید درباره ایران

وی در ادامه تاکید کرد: لازم می دانیم از مقام معظم رهبری تشکر صمیمانه کنیم که یکبار دیگر ضرورت شنیده شدن صدای واحد از کشور را مورد تاکید قرار دادند.

پس از آنکه در مسیر صحیح، تدبیر شد و تصمیم گرفته شد، همه باید همین سخن واحد را بگویند.

امیدواریم تمهیدی اندیشیده شود که اطلاعات مربوط به این تدبیر به نمایندگان محترم مجلس منتقل شود، این در سایه همکاری متقابل امکان پذیر می باشد.

دولت به دنبال تعامل با قدردولت از ابتدا وظیفه خود می دانست که همه تلاش خود را بر این مبنا استوار نماید تا ظلم هایی را که سالها  تحت عنوان تحریم و جنگ اقتصادی بر زندگی، معیشت و سلامت مردم سایه افکنده و تحمیل شده است، رفع نماید. اکنون بیش از هر زمان دیگری در سالهای اخیر به هدف عقب راندن تحریم و  ناکام گذاشتن جنگ اقتصادی نزدیک شده ایم.

دولت با تکیه بر مقاومت و شکیبایی ملی دوراندیشانه بر همان هدف نخست اصرار دارد و تا اطمینان از برچیده شدن فشار و تحریم از زندگی روزمره مردم از پای نخواهد نشست.

دولت به عنوان مجری قانون و براساس آیین نامه اجرایی تدوین شده، قانون اقدام راهبردی علیه رفع تحریم ها را به طور کامل و بر اساس ملاحظات فنی و منافع ملی ابلاغ کرده و خود را متعهد به اجرای آن می داند.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
نقض قطعنامه 2231 از سوی آمریکا

در میسر اجرای این آیین نامه و در مذکرات صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس انرژی اتمی  و با تایید توافق از سوی شورای عالی امنیت ملی در عین توقف پروتکل الحاقی تلاش شد که سطح همکاری ها و اعتماد متقابل و مناسبات ایران و آژانس که ستون اعتماد جامعه بین المللی به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران است آسیب وارد نشود.

 آقای دکتر علی ربیعی بازگشت سایر اعضای برجام بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تعهدات خود و بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود را لازم و ملزوم یکدیگر دانسته و اظهار داشت: همانطور که بارها گفته ایم در صورتی که سایر اعضای برجام براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت به تعهدات خود بازگردند ما نیز آمادگی داریم به تعهدات برجامی خود بازگردیم.

اجرای پروتکل را هم متوقف کرده ایم که در صورت بازگشت آمریکا و سایر طرفها به تعهدات برجامی، ایران نیز به تعهدات قبلی خود بازخواهد گشت.

دولت بر اساس وظایف قانونی خود در تعریف آیین نامه های اجرایی متکی بر قوانین کشور و مصالح نظام اطمینان پیدا کرد که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بطور کامل در عین رعایت ملاحظات فنی و منافع ملی به اجرا درخواهد آمد. لازم به یادآوری است که این مرحله از کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام همانند گام های پیشین کاهش تعهدات، برگشت پذیر بوده و دولت آمادگی دارد که به محض راستی آزمایی در التزام سایر طرف های توافق به تعهدات شان بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، به تعهدات خود کمافی سابق بازگردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала