ربیعی: یک میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کره جنوبی آزاد می شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
اشتراک
با کشورهای کره جنوبی و ژاپن برای دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده کشورمان توافق شده است.

به گزارش اسپوتنیک، علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با کشورهای کره جنوبی و ژاپن برای دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده کشورمان توافق شده است.

و با عراق و عمان مذاکره شده است تا بتوان از منابع بانک مرکزی برای تامین نیاز های ضروری کشور استفاده کرد.

پیش‌تر علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، گفته بود ۷ میلیارد دلار پول ایران در سئول به‌علت تحریم‌های آمریکا مسدود شده است؛ اما خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یونهاپ، میزان دارایی مسدودشده ایران را ۹.۲ میلیارد دلار اعلام کرده است.

ایران امیدوار است که ژاپن آمریکا را برای لغو تحریم‌ها ترغیب کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2021
ایران امیدوار است که ژاپن آمریکا را برای لغو تحریم‌ها ترغیب کند

پس از آنکه دولت ایران اعلام کرد که در مورد نحوه انتقال و استفاده از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی با سئول به توافق رسیده، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد آزادسازی هفت میلیارد دلار دارایی‌های ایران پس از رایزنی با آمریکا صورت خواهد گرفت.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده است:«دولت ما در مورد راه‌های استفاده از دارایی‌های بلوکه شده با ایران در حال مذاکره است و طرف ایرانی با پیشنهاد‌های ما موافقت کرده است.

آزادسازی دارایی‌ها از طریق رایزنی با کشورهای مربوط، از جمله آمریکا، صورت خواهد گرفت».

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابه‌جایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدود شده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.

این منابع ارزی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، در کره جنوبی مسدود شده و پس از توقیف یک نفتکش کره‌ای در آب‌های خلیج فارس از سوی سپاه پاسداران، خبرگزاری رسمی کره جنوبی اعلام کرد تهران یک میلیارد دلار از بدهی‌های خود از سئول را می‌خواهد.

رییس بانک مرکزی ایران همچنین  پس از دیدار با سفیر کره جنوبی، به طور جداگانه با سفیر ژاپن در تهران دیدار کرد. وی از ژاپن خواست در خصوص استفاده ایران از منابع ارزی خود و انتقال آنها به سایر مبادی مورد نیاز بانک مرکزی ایران ابتکار عمل داشته باشد. به گفته همتی، سفیر ژاپن در این دیدار «پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا» را مطرح کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала