درآمد‌ها حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است

© Photo / IRNAمجلس شورای اسلامی در ایران
مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
اشتراک
حسینی: شاید جلوی تورم را نتوانیم بگیریم اما جلوی فساد را باید بگیریم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس اعلام کرد که در کمیسیون تلفیق، دو جزء واگذاری دارایی و سرمایه و فروش نفت و املاک و جزءمربوط به انتشار اوراق مالی و فروش سهام، تغییری نکرده، اما درآمد‌ها حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود:«بیشتر افزایش معطوف به درآمدهاست که از ۳۱۷ هزار میلیارد تومان به ۳۶۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در خصوص تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی فروش نفت و املاک تغییری نکرده و همان ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است، اما در حوزه اوراق مالی اسلامی (تملک دارایی‌های مالی) که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود به حدود ۲۶۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2020
میلیاردهایی که دلیل افزایش تورم در سال جاری دانسته شد

در بررسی که در کمیسیون تلفیق داشتیم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی فروش نفت و املاک را تغییر ندادیم و عدد لایحه اصلاحی یعنی ۲۲۵ هزار میلیارد تومان را پذیرفتیم که این رقم شامل حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نفت و میعانات گازی و حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان املاک و اموال یعنی دارایی‌های ثابت است.

در کمیسیون تلفیق، دو جز واگذاری دارایی و سرمایه و فروش نفت و املاک و جزء مربوط به انتشار اوراق مالی و فروش سهام، تغییری نکرده، اما درآمد‌ها حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. چیزی که در کمیسیون تلفیق تصویب شده شامل حدوداً ۹۲۶ هزار میلیارد تومان جمع منابع عمومی است.

در مجموع حدود ۶ تا ۷ درصد سقف بودجه افزایش یافته است .دولت به رغم این که در بودجه های سنواتی خود, ارز 4 هزار و 200 تومانی تخصیص داده است اما اثر مورد انتظار آن در حوزه زندگی و معیشت مردم و کالاهای اساسی, دیده نمی شود.

 شاید جلوی تورم را نتوانیم بگیریم اما جلوی فساد را باید بگیریم؛ ما هم چوب تورم و هم چوب فساد را می خوریم. در سال 1397، سی و پنج میلیارد دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی داده شد و نرخ تورم 30 درصد بود در حالی که تورم کالاهایی که از این ارز استفاده کردند بیشتر بود.

لی جه یانگ رئیس سامسونگ الکترونیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2020
دادستانی کره جنوبی رئیس سامسونگ را متهم به فساد کرد

در سال 1398؛ پانزده میلیارد دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی داده شد و تورم کشور 40 درصد بود و در سال 1399 بیشتر از هفت میلیارد دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی داده شد و تورم نقطه به نقطه بهمن امسال حدود 48 درصد است.

این که رئیس کل بانک مرکزی می گوید اگر ارز چهار هزار و 200 تومانی حذف شود 40 درصد به قیمت ها افزوده می شود؛ مبنای کارشناسی ندارد. اکنون ما به التفاوت هر ارز چهار هزار و 200 تومانی با ارز قیمت واقعی, حدود 21 هزار تومان است؛ اگر متوسط را 10 هزار تومان در نظر بگیریم؛ در این سه سال حدود 600 هزار میلیارد تومان می شود.

سالی 45 هزار میلیارد تومان یارانه می دادیم. این مبلغ به اندازه حدود 13 سال یارانه است. این مبلغ به چه کسی رسیده و چه کسی این ارز را تخصیص داده و چه کسی پاسخگو است؟

در خصوص موضوع واگذاری دارایی های مالی یا همان استقراض از صندوق توسعه ملی در سقف یک میلیون بشکه نفت، تفاهم ضمنی در کمیسیون تلفیق با نمایندگان دولت شکل گرفته است که بر مبنای آن ما تا دو و نیم میلیارد دلار معادل 36 هزار میلیارد تومان به دولت اجازه استقراض می دهیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала