آغاز نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در موضوع توافق هسته ای

© AP Photo / Virginia Mayoجوزپ بورل
جوزپ بورل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2021
اشتراک
بورل: توافق هسته‌ای از محورهای جلسه امروز شورای روابط خارجی اتحادیه اروپاست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز جلسه امروز شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که موضوع توافق هسته ای ایران در دستور کار این جلسه خواهد بود.

وی در ادامه افزود:«موضوع توافق هسته ای و بازگشت آمریکا به این توافق از موضوعاتی است که اتحادیه اروپا بر سر آن با تمام اعضای اصلی توافق در ارتباط است.

روابط دیپلماتیک مهمی با تمام اعضای توافق از جمله آمریکا وجود دارد تا ببینیم که آیا بازگشت آمریکا به توافق که دولت ترامپ آن را ترک کرد، امکان پذیر است یا نه. فکر می کنم این راهی برای ایران به سمت اجرای تعهدات هسته ای اش می باشد».

ایران با برنامه هسته ای اسراییل چه کار خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
گزارش و تحلیل
ایران با برنامه هسته ای اسراییل چه کار خواهد کرد

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала