بایدن کاهش تحریم های ایران را بررسی می کند

© REUTERS / Kevin Lamarqueبایدن کاهش تحریم های ایران را بررسی می کند
بایدن کاهش تحریم های ایران را بررسی می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
اشتراک
دولت جو بایدن در حال بررسی کاهش تحریم های اعمال شده علیه ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است تا توافق هسته ای با ایران را احیا کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تایمز، علی رغم این واقعیت که دولت بایدن برای نشستن در پشت میز مذاکره تمایل نشان می دهد، نشانه هایی نیز وجود دارد که نشان می دهد کاهش تحریم ها خیلی دور نیست.

یک منبع آگاه در امنیت ملی آمریکا درباره تحریم های ایران گفت: کاهش تحریم ها قطعاً در راه است. امروز یا فردا شاید نباشد اما در راه است.

دولت جو بایدن بارها از تمایل برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سخن گفته است و به تازگی نیز اعلام کرده که آماده بازگشت به مذاکرات با ایران در چارچوب 1+5 است.

ظریف شرط پیوستن آمریکا به برجام را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
ظريف: آمريكايى ها با كلمات بازى می كنند تا متن برجام را تغيير دهند

مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که آمریکا به عنوان طرفی که از برجام خارج شده و تعهدات خود را نقض کرده است نخست باید به توافق هستها ی بازگردد و با رفع تحریم های ایران حسن نیت خود را نشان دهد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران امروز در گفت‌وگو با پرس‌تی وی تصریح کرد: ما تنها زمانی وارد مذاکره می‌شویم که تحریم ها لغو شود و رفتار آمریکا تغییر کند. به دلیل سیاست های آمریکاست که دارایی های ما در کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده اند. این رویکرد می بایست تعییر کند. اما دولت بایدن همچنان به مسدود کردن پول ایران برای خرید واکسن کووید-19 ادامه می دهد. اگر آمریکا خواهان تعامل اقتصادی با ما نیست اما باید به بقیه اجازه تجارت با ایران را بدهد.

ظریف با اشاره به تحولات هسته ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام گفت که ایران اکنون ذخیره اورانیوم بیشتری دارد، هرچند که ما هیچ کس را تهدید نمی کنیم و تنها از حق خود استفاده می‌کنیم. آمریکا پس از بازگشت به برجام باید خسارات ما را جبران کند و باید متعهد شود که دیگر چنین رفتاری را تکرار نکند. ما درخواست های زیادی داریم و خواهان اقدام عملی از سوی آمریکا هستیم، نه حرف. اما اکنون مشکل این است که بایدن در حال دنبال کردن سیاست های ترامپ است، نه اوباما.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала