گزارش و تحلیل

اذعان آمریکا به نقش روسیه و چین در حل مناقشات ایران

© Sputnik / Sergey Guneevاذعان آمریکا به نقش روسیه و چین در حل مناقشات ایران
اذعان آمریکا به نقش روسیه و چین در حل مناقشات ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2021
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که بتواند امکان همکاری با مسکو و پکن در مورد مسئله ایران را فراهم کند.

اسپوتنیک - یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد؛ واشنگتن امیدوار است که بتواند امکان همکاری با روسیه و چین در مورد مسئله ایران را فراهم کند. وی افزود که علی رغم اختلاف نظرهای جدی، امکان همکاری با طرف های روسی و چینی وجود دارد.

واشنگتن: هیچ اقدامی در رابطه با وجوه مسدود شده تهران توسط سئول انجام نداده ایم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
ابراز امیدواری وزارت خارجه آمریکا به همکاری با روسیه در مسئله ایران

حسن بهشتی‌پور، پژوهشگر مسائل هسته‌ای و ارتباطات ایران و آمریکا در این خصوص با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.

سوال – برای ایران تا چه حد اهمیت دارد که روسیه در حل و فصل اختلافات نقش ایفا کند؟

به دلیل نزدیک بودن دیدگاه ایران به روسیه و چین، قاعدتا ایران از همکاری روسیه با ایران و آمریکا برای حل مشکلات موجود بر سر راه برجام استقبال خواهد کرد.

در حال حاضر هم ایران معتقد به بازگشت به برجام است و هم آمریکایی ها ادعا دارند که قصد دارند به برجام بازگردند، اما در این بین یک سری مشکلات فنی پیش آمده که هر یک از دو طرف، این بازگشت را منوط می کند به حرکت طرف مقابل. حال چین و روسیه که دیدگاه های آنها به ایران نزدیک تر است و از ابتدا با خروج آمریکا از برجام مخالفت کردند و در مقابل قطعنامه هایی که آمریکا قصد داشت به صورت یک طرفه علیه ایران تصویب کند، ایستادند، بنابراین ایران نیز استقبال خواهد کرد از اینکه چین و روسیه نقش آفرینی و کمک کنند که برجام همانند گذشته برقرار شود.

سوال - آیا آمریکا بدون همکاری با روسیه و چین قادر به حل و فصل اختلافات با ایران نیست؟

بستگی به سیاستی دارد که آمریکا اتخاذ کند. اگر آمریکا سیاست گردن نهادن به حق و پذیرفتن واقعیت ها پیش بگیرد، بلافاصله می تواند تصمیم بگیرد که اشتباه هایی را که آقای ترامپ انجام داد را کنار بگذارد و به برجام بازگردد. البته به نظر روسیه و چین نیز از این اقدام استقبال خواهند کرد. یعنی الزامی وجود ندارد که آمریکا کمک روسیه و چین را داشته باشد به این دلیل که مهم این است که آمریکا تصمیم بگیرد که به قانون بین المللی را احترام بگذارد، یعنی قطعنامه ۲۲۳۱ را که تصویب شده است را زیرپا گذاشته، باید اجرا کند. بنابراین بازگشت به این توافق مهم الزاما نباید روسیه و چین باشند، اما آمریکا می خواهد زیاده خواهی داشته باشد و به دنبال دست یافتن به آنچه است که بیشتر از حق آنهاست و احساس می کند که شاید بتواند روسیه و چین را با زیاده خواهی خود متقاعد کند، به همین دلیل است که به این دو کشور رجوع می کند ولی به نظر نمی رسد که چین و روسیه اینچنین همکاری با آمریکا در این زمینه داشته باشند.

چین و روسیه مایل هستند که آمریکا در همان چارچوب برجام به تعهدات خود عمل کند و پس از آن می توانند در خصوص سایر موضوعات صحبت کنند. ولی پیش از اجرا تعهدات پذیرفته شده، بعید به نظر می رسد که روسیه و چین با آمریکا هماهنگ بشوند و خواستار این باشند که بدون اجرای تعهدات از ایران بخواهند که تعهدات خودش را اجرا کند. به نظر آمریکایی ها همچنین تصورات دارند که بعید است به آن دست پیدا کنند و در نهایت باید به یک راه حل میانه برسند که بتوانند گره ای که دست باز می شود را با دندان باز نکنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала