آمریکا نمی خواهد برای شرکت در نشست 1+5 با ایران پیش شرط مطرح کند

© Photo / U.S. State Departmentآمریکا نمی خواهد برای شرکت در نشست 1+5 با ایران پیش شرط مطرح کند
آمریکا نمی خواهد برای شرکت در نشست 1+5 با ایران پیش شرط مطرح کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2021
اشتراک
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده هیچ پیش شرطی را برای شرکت در نشست 1+5 با ایران مطرح نمی کند.

به گزارش اسپوتنیک، در برنامه شبکه تلویزیونی  MSNBC  از پرایس سوال شد که چرا ایالات متحده برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  که خودش از آن خارج شده ، پیش شرط هایی را مطرح می کند اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این ادعا را قبول نکرد.

Mohammad Javad Zarif - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
شرط ظریف برای رعایت کامل برجام از سوی ایران

ند پرایس گفت: "شما در مورد پیش شرط ها صحبت می کنید اما ما دیروز اعلام کردیم که می خواهیم در قالب 1 + 5 - پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان - در جلسه ای به میزبانی اتحادیه اروپا و در کنار متحدان و شرکای ما با ایرانیان در پشت میز مذاکره بنشینیم. هیچ پیش شرطی وجود ندارد."

این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود یادآوری کرد: «یادآوری: به ‌دلیل خروج آمریکا از برجام، 1+5 وجود ندارد. اکنون تنها ایران و 1+4 است. به‌یاد بیاورید، ترامپ اتاق [برجام] را ترک و تلاش کرد آن را منفجر کند. حرکات نمادین خوب است اما برای احیای 1+5، آمریکا باید عمل کند: تحریمها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد.»

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.این توافق به شکل اولیه حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، واشنگتن خبر خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه ایران را اعلام کرد. حالا دولت بایدن تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала