گزارش و تحلیل

آمریکا؛ سرما و یخ زدگی عمیق تاسیسات نفت و گاز

© AP Photo / LM Oteroقطع برق در تگزاس به دلیل سرمای شدید
قطع برق در تگزاس به دلیل سرمای شدید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2021
اشتراک
بر اثر سرمای شدید در جنوب آمریکا، به ویژه در تگزاس استخراج نفت و گاز قطع شده است.

به گزارش اسپوتنیک، در ایالات متحده، چاه های نفت در حال خاموش شدن هستند، تجهیزات پالایشگاه ها و کارخانه های پردازش گاز از کار می افتند، مخازن خالی می شوند.

بلومبرگ می نویسد: "یخ زدگی عمیق صادرات ال ان جی از ایالات متحده را فلج كرده است. هوای قطب شمال كه قسمت اعظم كشور را در برگرفته و از جنوب به ساحل خلیج مکزیک نازل شد، به معنای واقعی کلمه  چاه ها و خطوط لوله را یخ بندان كرده است." به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، تولید گاز در منطقه جنوب مرکزی 178 میلیون متر مکعب در روز کاهش یافته است. طبق برآوردهای این نهاد، حدود 30٪ از ظرفیت های تولید محلی و تقریباً هفت درصد در سراسر کشور بیکار شده است. به گزارش بلومبرگ، در بزرگترین حوزه نفتی آمریکا - پرمین، تولید به میزان 65 درصد کاهش یافت. سرما تا  18 درجه رسید. چنین سرمایی از سال 1989 اتفاق نیفتاده است. چاه ها یخ بسته شده اند، تجهیزات خراب می شوند.  شرکت توتال در   Port Arthur با حداقل ظرفیت به کار خود ادامه می دهد. حوزه پرمین تولید خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است. پالایشگاه ها، به ویژه در تگزاس - پالایشگاه های شرکت های Motiva و Exxon Mobil متوقف شده اند.

دو بمب افکن استراتژیک توپولف-160 روسیه بر فراز آبهای قطب شمال پرواز کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
دو بمب افکن استراتژیک توپولف-160 روسیه بر فراز آبهای قطب شمال پرواز کردند

گری راس، سخنگوی صندوق تامین سرمایه گذاران نفت  گفت: ضرر و زیان قابل توجهی است که تولید نفت در کشور تقریباً به یک سوم سقوط کرده است. شاخص استخراج  قبل از سرما - 11 میلیون بشکه در روز بود. نتیجه گیری تحلیلگران GPS انرژی: در پاسخ به تقاضای داخلی، تأمین کنندگان در حال خالی کردن مخازن گاز هستند. تولید گاز طبیعی در آینده نزدیک ترمیم نخواهد شد.

فروپاشی انرژی

14 ایالت با قطع برق مواجه شدند. از 16 فوریه ، بیش از 230 هزار نفر در اورگان، تقریبا 145 هزار نفر در كنتاكی، 115 هزار نفر در لوئیزیانا و 100 هزار نفر در ویرجینیای غربی بدون برق مانده اند.

سخت ترین وضعیت در تگزاس است. در 12 فوریه، تنظیم کننده محلی نفت و گاز با صدور دستور اضطراری، اولویت بندی منابع سوخت نیروگاه های برق در تگزاس را در سرمای مداوم برقرار کرد. این اقدام کمکی نکرد: بیش از چهار میلیون نفر بی برق ماندند.  تحلیلگران "قطع شدید برق" را پیش بینی کردند و در نتیجه این ایالت با بحران گسترده انرژی روبرو شد.

لاوروف: آماده ساخت واحدهای جدید در نیروگاه برق بوشهر هستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2021
لاوروف: آماده ساخت واحدهای جدید در نیروگاه برق بوشهر هستیم

بحران شیل

در سال 2020، کرونا صنعت نفت و گاز ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داد. تعداد چاه های نفت و سکوهای گاز به طور پیوسته در حال کاهش است، شرکت ها فعالیت خود را متوقف کرده اند. تقریبا 150 تولید کننده نفت شیل ورشکست شدند.

اول از همه، کسانی که حتی قبل از شیوع کرونا بخاطر کمبود شدید سرمایه گذاری بدهکار شده اند ، آسیب دیدند. از سال 2018 ، بورس وال استریت علاقه خود را به شرکت های شیل از دست داده است، در آنجا به این نتیجه رسیدند که در آن رشته عملا هیچ منفعتی وجود ندارد، اکثر پروژه ها عمیقا بی سود هستند. سال گذشته، طبق آژانس بین المللی انرژی (IEA) در آنجا سرمایه گذاری ها بیش از نیمی کاهش یافت - به 45 میلیارد دلار. اداره اطلاعات انرژی (EIA) وزارت انرژی ایالات متحده معتقد است که تولید نفت شیل در ماه مارس سال جاری به 7.5 میلیون بشکه در روز کاهش می یابد. پویایی منفی در شش منطقه از هفت منطقه نفتی مشاهده می شود. طبق برآوردهای ماه ژانویه فیچ ، صنعت شیل تا دو یا سه سال دیگر قادر به بازگشت به سطح قبل از بحران نخواهد بود - تولیدکنندگان بیش از افزایش تولید به فکر بهینه سازی هزینه ها و بازگشت سرمایه هستند.

میلیون‌ها یورو سرمایه گذاری آلمانی‌ها در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
میلیون‌ها یورو سرمایه گذاری آلمانی‌ها در ایران

اروپا کل گاز خرید

در اروپا، به دلیل زمستان سرد، مخازن زیرزمینی خالی می شود. آلمان در ده روز اول فوریه تقریباً 50 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2020 گاز روسی را خریداری کرد. سایر کشورهای اروپایی نیز همین کار را کردند. از اول ژانویه صادرات گازپروم به دول غیر از کشورهای شوروی سابق با رشد 36.5 درصدی به 27.5 میلیارد متر مکعب رسیده است. خریدهای بی سابقه ایتالیا (به علاوه 221.5 درصد)، ترکیه (20.8 درصد)، هلند (21.2 درصد)، لهستان (89.9 درصد) افزایش یافته است.

سرمای شدید فرانسه را مجبور به خرید فوری سوخت روسیه کرد. طبق داده های گازپروم، از ابتدای سال جاری صادرات به این کشور تقریباً یک و نیم برابر افزایش یافته است. در همین حال، آمریکایی ها همچنان از طریق Nord Stream 2 به اتحادیه اروپا فشار می آورند. به نوشته وال استریت ژورنال، براساس اطلاعات منابع آگاه، واشنگتن آماده است در صورت تحقق تعدادی از شرایط توسط آلمان، بخش قابل توجهی از تحریم های شرکت های سهیم در این پروژه را لغو کند. یکی از اصلی ترین شرایط - ایجاد مکانیزمی برای توقف عملکرد خط لوله گاز در صورت کاهش ترانزیت گاز از طریق اوکراین است.

بوندستاگ هم اینک این ایده را غیرقابل قبول خواند. زیرا در این صورت، اگر اوکراین نتواند قبض های خود را پرداخت کند، اروپایی ها گاز روسیه را از دست می دهند. آلمانی ها نمی خواهند امنیت انرژی آنها به قابلیت پرداخت کی یف بستگی داشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала