روسیه از عزم آمریکا برای احیای عملکرد عادی برجام سخن گفت

© Sputnik / Alexander Natruskinنماینده روسیه از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین خبر داد
نماینده روسیه از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام  در وین خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
اشتراک
میخائیل اولیانوف ، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین امروز جمعه اعلام کرد لغو درخواست آمریکا درباره احیای تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل نشان می دهد که واشنگتن خواستار احیای عملکرد عادی توافق هسته ای برجام است.

به گزارش اسپوتنیک، پیش از این ، «ریچارد میلز» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت این سازمان ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت. ایالات متحده در این نامه از ادعای دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین  مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران عقب ‌نشینی کرده است.

واشنگتن: هیچ اقدامی در رابطه با وجوه مسدود شده تهران توسط سئول انجام نداده ایم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
ابراز امیدواری وزارت خارجه آمریکا به همکاری با روسیه در مسئله ایران

اولیانوف گفت: "نشانه خوبی که تأیید می کند ایالات متحده متعهد به احیای  عملکرد عادی برجام است."

در اوت سال 2020 ، مایك پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا ، شکایتی را به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه كرد مبنی بر اینكه ایران تعهدات خود طبق برجام را اجرا نمی کند و بر اساس قطعنامه 2231، باید مکانیزم ماشه برای احیای تحریم ها علیه ایران به کار بیفتد اما اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با اهداف آمریکا برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران مخالفت کردند.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شد و خبرگزاری رویترز ۱ شهریور ماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

دو رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورا اعلام کردند که قادر به انجام اقدامات بیشتر در زمینه خواست آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران نیستند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.این توافق به شکل اولیه حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، واشنگتن خبر خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه ایران را اعلام کرد. حالا دولت بایدن تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала