اولویت‌های آمریکا در رابطه با معامله هسته ای با ایران

© AFP 2023 / Paul J. Richardsجن ساکی سخنگوی کاخ سفید
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
اشتراک
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، آمریکا با متحدان خود در باره برجام مشورت می کند.

به گزارش اسپوتنیک، روز 18 فوریه (پنجشنبه) جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده از نزدیک در حال کار با متحدانش برای تعامل و هماهنگی در زمینه آینده توافق هسته‌ای با ایران است.

جن ساکی در جواب سوال خبرنگاری با اشاره به قصد ایران برای متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی درباره سیاست کاخ سفید در قبال تهران گفت:«ایران با پایبندی به تعهداتش فاصله زیادی دارد. تمرکز ما روی همکاری با شریکان و متحدانمان و تعامل و هماهنگی با آنها در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله آینده توافق هسته‌ای است».

سخنگوی کاخ سفید در ادامه یادآوری کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است با وزیران خارجه سه کشور اروپایی درباره ایران بحث و تبادل نظر کند. شایان ذکر است که تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

رئیس جمهور آمریکا شاید فردا قصد واشنگتن برای بازگشت به برجام را اعلام کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2021
رئیس جمهور آمریکا شاید فردا قصد واشنگتن برای بازگشت به برجام را اعلام کند

ایران اخیراً به طرف‌های برجام هشدار داده چنانچه طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

جن ساکی در یک نشست خبری مجازی اعلام کرد که ایران فاصله‌ زیادی با رعایت مفاد برجام دارد و اینکه تمرکز دولت آمریکا معطوف به جلوگیری از دستیابی تهران به قابلیت‌های هسته‌ای است.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید همزمان با نشست مجازی وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام بیان شد که در آن پیرامون آخرین تحولات پرونده هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه آمریکا متذکر شد همانطور که رئیس جمهور آمریکا گفته است اگر ایران به اجرای تعهدات خود برگردد آمریکا نیز همان کار را خواهد کرد و برای مذاکرات با ایران آماده است.

تروئیکای اروپایی و آمریکا از ایران خواستند از انجام هرگونه اقدامی در تضاد با توافق هسته ای خودداری ورزد و مانع از بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی نشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала