کشف جدید دانشمندان روس در مریخ

© Photo / NASAКонкремент маленького размера на поверхности Марса
Конкремент маленького размера на поверхности Марса  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2021
اشتراک
دانشمندان روسیه مواد معدنی منحصر به فردی را در سیاره مریخ کشف کردند که از زمان وجود دریاها در این سیاره تشکیل شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه اسپانیایی El Confidencial ،  مطالعه جدید دانشمندان روس منجر به کشف تعدادی ماده معدنی در سطح مریخ شد که فقط در صورت وجود مقادیر زیادی آب امکان پذیر است.

مریخ بدون شک یکی از مرموزترین سیارات منظومه شمسی است. انسان ها تلاش می کنند تا سیارات دیگر قابل سکونت در میان مدت یا بلند مدت را پیدا کنند و تقریباً یک قرن است که در چارچوب مأموریت های مختلف کار می کنند تا با محیط سیاره ای اطراف ما آشنا شوند. سیاره سرخ مریخ یکی از بزرگترین جاذبه ها در این پژوهش ها  است. برای این منظور لازم است که چگونگی شکل گیری آن را بفهمیم تا بفهمیم آیا امکان وجود حیات در این سیاره وجود دارد یا نه . اخیراً ، متخصصان تعدادی از مواد معدنی را در مریخ پیدا کرده اند که فقط به دلیل وجود آب فراوان در آنجا می توانستند ظاهر شوند.

اختراع جدید: طرح ساخت دو موشک برای پرواز به مریخ در روسیه به ثبت رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2021
اختراع جدید: طرح ساخت دو موشک برای پرواز به مریخ در روسیه به ثبت رسید

چندین سال است که دانشمندان از وجود آب در مریخ اطلاع دارند. در قطب های آن نه تنها یخ وجود دارد، بلکه چندین دریاچه زیرزمینی نیز کشف شده ا که ممکن است حاوی آب مایع باشند. اکتشافات اخیر نیز تأیید می کند که در مقطعی،  آب فراوانی روی سطح سیاره سرخ وجود داشته است. درک اینکه چرا آب ناپدید شده و مریخ به بیابانی تبدیل شده است ، نه تنها برای درک دلیل رخ دادن این اتفاق مهم است ، بلکه همچنین برای تلاش جهت جلوگیری از وقوع وضعیت مشابه در کره  زمین است.

آژانس فضایی روسیه با همکاری آژانس فضایی اروپا ،عکسی از سطح مریخ را منتشر کرده  که به منزله تاییدی برای  قرار داشتن دریاهای بزرگ در این سیاره در هزاران سال پیش است. این تصویر در 19 اکتبر سال گذشته به عنوان بخشی از برنامه "اکزو مارس" ExoMars گرفته شده ، اما تا به حال منتشر نشده بود، زیرا کارشناسان چندین ماه را برای تجزیه و تحلیل و تلاش برای درک معنای آن صرف کردند. این عکس ظاهرا وجود دریاها را در مریخ تأیید می کند.

عکس در یک دهانه واقع در چند صد کیلومتری شمال دشت هلاس، در نیمکره جنوبی مریخ گرفته شده است. این دهانه چشمگیر به احتمال زیاد از برخورد یک سیارک به سطح مریخ  بوجود آمده و  قطری در حدود 12 کیلومتر دارد.  اگرچه تنها بخشی از این دهانه در تصویر قابل مشاهده است، مساحت آن حدود 5 در 10 کیلومتر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала