آمادگى تروئيكاى اروپايى و آمريكا براى همكارى با روسيه و چين در باره مسائل ايران

CC BY 2.0 / Bundesministerium für Europa, Integration und Äusseres / Bundesministerium für Europa, Integration und Äusseres برجام
 برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2021
اشتراک
وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا در مورد ادامه مشورت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران با روسیه و چین به توافق رسیدند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به اعلامیه مشترک وزرای امورخارجه مربوط به نتایج دیدار مجازی، وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا و آمریکا در مورد ادامه مشورت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران با روسیه و چین به توافق رسیدند.

در این اعلامیه آمده است:«تروئیکای اروپایی و آمریکا در رابطه با ایران جهت حفظ رژیم عدم گسترش تسلیحات هسته ای و تعهد در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، ابراز ذینفعی اصولی کردند. بدین ترتیب، «برجام» دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه بود. تروئیکای اروپایی از قصد آمریکا جهت بازگشت به مذاکرات دیپلماتیک با ایران در کنار احیای گفتگوی عمیق بین تروئیکا و آمریکا استقبال می کند.

وزرای خارجه توجه جدی به ادامه مشورت ها و هماهنگی مشورت ها از جمله با روسیه و چین در خصوص این موضوع مهم برای امنیت جهان مبذول داشتند و نقش ریاست دیپلماسی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک را مورد تأکید قرار دادند».

لاوروف از احتمال قطع روابط روسیه با اتحادیه اروپا سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2021
لاوروف از احتمال قطع روابط روسیه با اتحادیه اروپا سخن گفت

شرکت کنندگان دیدار قصد خود برای قانع کردن ایران به اجرای تعهداتش در قالب برجام را مورد تأیید قرار دادند. وزیر خارجه آمریکا متذکر شد همانطور که رئیس جمهور آمریکا گفته است اگر ایران به اجرای تعهدات خود برگردد آمریکا نیز همان کار را خواهد کرد و برای مذاکرات با ایران آماده است.

تروئیکای اروپایی و آمریکا از ایران خواستند از انجام هرگونه اقدامی در تضاد با توافق هسته ای خودداری ورزد و مانع از بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی نشود.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала