نزدیک به 100 خودروی ایرانی در آتش‌ اسلام‌قلعه سوخت

CC0 / Pixabay / آتش سوزی
آتش سوزی    - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2021
اشتراک
رانندگان ایرانی از دولت افغانستان خواهان پرداخت خسارت هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، رانندگان ایرانی می‌گویند نزدیک به 100 خودروی متعلق به آنان که حامل مواد نفتی و گاز بود در آتش سوزی گمرک هرات طعمه حریق شده  و از دولت افغانستان خواهان پرداخت خسارت هستند.

در کنار آتش گرفتن خودروهای باربری رانندگان در گمرک هرات، خودروهای ایرانی نیز در محل حادثه بوده‌اند که حالا تنها از آنها قطعات آهن نیمه سوخته که بر اثر شعله‌های آتش ذوب شده بجا مانده است.

جواد رحیمی یکی از رانندگان ایرانی که  خودروی ترانزیت خود را نزدیک به 3 میلیارد تومان خریده بود گفت:« 6 روز قبل از وقوع آتش سوزی وارد گمرک شده و باید پس از 6 ساعت از این گمرک خارج می‌شد اما به دلیل سهل‌انگاری کارمندان گمرک و روند کند کاری آنها علاوه بر اینکه 6 روز در گمرک مانده است بلکه در حادثه آتش سوزی گمرک خودروی خود را از دست داده است.

راه آهن ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2020
هزاران تن مواد نفتی از راه آهن اراک به خارج صادر شد

دولت ایران در حال رایزنی برای جبران خسارت است اما رویداد در خاک افغانستان صورت گرفته است و از دولت افغانستان به دلیل سهل انگاری کارمندان گمرک جبران خسارات می‌خواهد. علاوه بر خودروی من نزدیک به 100 خودروی دیگر ایرانی در آتش سوخته است و رانندگان آنها بی سرنوشت هستند».

احمد ازادی پناه راننده دیگر ایرانی نیز گفت:« هنگام انفجار خودروهای گاز و مواد نفتی آنها اقدام به خروج از گمرک کرده اما از سوی محافظان گمرک اجازه خروج نداشتند و به دلیل وجود گودال‌های ایجاد شده در اطراف پارکینگ حتی نتوانستند تا به نقاط دیگر گمرک فرار کنند. موادنفتی و گاز در قانون گمرکات باید سریعا پس از بررسی اسناد و پرداخت مالیات گمرک به شهر انتقال یابند اما این کار صورت نگرفته است».

از سوی دیگر خان جان الکوزی معاون اتاق بازرگانی افغانستان که برای بررسی وضعیت گمرک هرات و میزان خسارات به هرات سفر کرده در این مورد گفت که در رویداد آتش سوزی گمرک هرات 80 درصد دولت افغانستان محکوم به سهل انگاری است و مسوولان گمرک هرات تنها به خاطر فساد خود اقدام به همکاری با خودروها نکرده‌اند و سالهاست که هیئت‌های مختلف برای بررسی وضعیت گمرک به هرات سفر می‌کنند اما تاکنون هیچ ظرفیت و تاسیساتی در گمرک ایجاد نشده است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری افغانستان در رویداد آتش سوزی گمرک هرات بیش از یک هزار خودروی مواد نفتی، گاز و دیگر کالاها سوخته است و صدها میلیون دلار اموال بازرگانان از بین رفته است، طبق بررسی‌های اتاق بازرگانی افغانستان نزدیک به 90 خودروی ترانزیت در این آتش سوزی همراه با بار مفقود شده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала