مدیرکل آژانس بین المللی اتمی شنبه به تهران سفر می‌کند

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس آژانس بین المللی اتمی: هیچ اطلاعاتی در مورد غنی سازی مخفیانه اورانیوم در ایران ندارم
رئیس آژانس بین المللی اتمی: هیچ اطلاعاتی در مورد غنی سازی مخفیانه اورانیوم در ایران ندارم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2021
اشتراک
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه به تهران سفر می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  ایسنا، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، اعلام کرد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه به تهران سفر می‌کند. 

علی ربیعی، سخنگوی دولت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2021
گزارش و تحلیل
ربیعی: توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به مفهوم قطع همکاری با آژانس نیست

غریب آبادی افزود: این سفر به درخواست مدیرکل آژانس و به منظور گفت‌وگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس و ماده ۶ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری های دو طرف در چارچوب ترتیبات و تحولات جدید، انجام می شود.

پیشتر گفته شده بود رافائل گروسی پیشنهاد کرده است که شخصاً به ایران برود و راهی برای ادامه بازرسی ها پیدا کند، که طرف ایرانی قصد دارد آن را محدود کند.

کاظم غریب آبادی قبلاً گفته بود که تهران قصد خود برای محدود کردن فعالیت های بازرسی این سازمان را در 23 فوریه (که قبلاً 21 فوریه ذکر شده بود) به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اطلاع داده است. ایران توضیح داد که اگر طرفین توافق هسته ای از الزامات ایران پیروی کنند، این اقدام قابل برگشت است و به منزله انصراف از همکاری با آژانس انرژی هسته ای بین المللی و همچنین لغو کلیه بازرسی ها نیست .

تحریکات برجامی اروپا و آمریکا برای بازگشت این توافق به ریل اصلی، در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی یافته است. بیش از ۱۰ روز پیش وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا به صورت مجازی تشکیل جلسه داده و درباره اهمیت اتخاذ رویکرد یکپارچه در قبال توافق هسته ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

مجلس شورای اسلامی با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала