بن سلمان در سیاست جدید واشنگتن و ریاض حذف می ‌شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / بن سلمان در سیاست جدید واشنگتن و ریاض حذف می ‌شود
بن سلمان در سیاست جدید واشنگتن و ریاض حذف می ‌شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2021
اشتراک
یک مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، اظهارات روز گذشته سخنگوی کاخ سفید در خصوص ارزیابی روابط با ریاض را نشانه بازگشت واشنگتن به روند طولانی مدت دیپلماتیک دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، جو بایدن رئیس‌ جمهوری آمریکا در اقدامی که نشانگر اُفت روابط با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و حاکم بالقوه این کشور است، قصد دارد روابط واشنگتن-ریاض را  ارزیابی کند.

بایدن فروش اسلحه به عربستان و امارات را به تعلیق درآورد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2021
بایدن فروش اسلحه به عربستان و امارات را تعلیق کرد

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید دیروز سه‌ شنبه به خبرنگاران گفت: ما می خواهیم روابط خود را با عربستان‌ سعودی دوباره ارزیابی کنیم. وی افزود: بخشی از این موارد بازگشت روابط به همتای متقابل است و همتای رئیس جمهوری ملک سلمان است.

به گفته یکی از منابع نزدیک به کاخ سفید، مناسب ترین همتای ولیعهد عربستان لوید آستین وزیر دفاع آمریکا است. در حالی که نقش رسمی بن سلمان جانشین نخست وزیر و وزیر دفاع است، وی مسئولیت های زیادی را به عنوان میراث دار تاج و تخت پدر ۸۵ ساله خود از سال ۲۰۱۵ بر عهده دارد.

بلومبرگ نوشت: بیانیه کاخ سفید تازه ترین نشانه از چگونگی ارزیابی مجدد روابط نزدیک با واشنگتن است.

ترامپ عربستان سعودی را به عنوان محور اصلی راهبرد خود در خاورمیانه قرار داد و نخستین سفر خارجی خود را به عنوان رئیس جمهوری به ریاض انجام داد، اما اکنون تمامی این روابط کم شده اند.

بایدن در نخستین روزهای آغاز به کار فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کرد و از تلاش های جدید برای پایان جنگ یمن به رهبری ریاض خبر داد. بایدن همچنین از عربستان سعودی خواسته است تا سابقه حقوق بشری خود را بهبود بخشد.

به گفته آرون دیوید میلر یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی و یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در خاورمیانه مناسبات اخیر واشنگتن ریاض را نشان دهنده بازگشت روابط دو کشور به کانال منظم و همیشگی دانست.

همزمان آوریل هینز اداره کننده اطلاعات ملی آمریکا در دولت بایدن متعهد شده است که گزارش غیر طبقه بندی شده سیا را در مورد قتل خاشقجی منتشر کند؛ گزارشی که احتمالا باعث شرمساری ولیعهد شده و روابط شکننده کنونی دو کشور را بیش از پیش تحت الشعاع قرار می دهد.

از سوی دیگر، عربستان در تلاش برای جلب رضایت دولت بایدن، در ماه جاری یک فعال برجسته حقوق زنان را پس از نزدیک به سه سال زندان آزاد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала