کاهش 35 هزار میلیارد تومان از حجم فروش اوراق

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور ایران
محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2021
اشتراک
نوبخت: پس از بازگشت بودجه ما فرصت داشتیم منابع مربوط به مابه التفاوت بالای ۲۰ درصد را اصلاح کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تجارت نیوز»، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت که پس از بازگشت بودجه ما فرصت داشتیم منابع مربوط به مابه التفاوت بالای ۲۰ درصد را اصلاح کنیم و حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان از این محل سقف منابع لایحه تقلیل پیدا کرد.

نوبخت یادآور شد:«هر چند ۵۳ هزار میلیارد تومان مصارف را برای تبصره ۴ در ارتباط با تقویت بنیه دفاعی افزایش دادیم اما ۴۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سایر هزینه ها انجام شد. در اصلاحیه قبلی همه ۵۳ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق تأمین می‌شد اما با توجه به نظر نمایندگان این موضوع به حداقل ممکن کاهش یافت.

افزایش فروش اوراق دولتی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2020
افزایش فروش اوراق دولتی

در واقع ۳۵ هزار میلیارد تومان از حجم فروش اوراق کاهش یافته است؛ به نوعی ضمن کاهش هزینه‌ها، برای بهره‌مندی از منابع نیز در بخش فروش اوراق شاهد کاهش هستیم که یکی از ویژگی‌های این بودجه به شمار می‌رود.

با توجه به تلاش‌های کمیسیون تلفیق مجلس، هماهنگی‌های مناسبی با وزیر اقتصاد صورت گرفت و حداقل ۴۹ هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی و سایر موارد افزایش یافت، به عبارتی نه تنها مقدار فروش نفت را افزایش ندادیم بلکه منابع درآمدی جدیدی از محل‌های مناسب شناسایی و افزایش یافت.

با توجه به اینکه نباید تکانه جدیدی به بازار کالا و قیمت‌ها وارد شود توافق شد در ۶ ماهه اول ارز ترجیحی حفظ شود اما در راستای نظر برخی از افراد مبنی بر یکسان‌سازی قیمت ارز و شفاف‌سازی در این حوزه بسترها آماده می‌شود تا علاوه بر اینکه به قیمت‌ها تکانه جدیدی وارد نشود، این حوزه نیز اصلاح شود.

بر این اساس علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان، منابع مناسبی برای پرداخت پاداش بازنشستگان در ماه پایانی امسال و سال آینده لحاظ شده تا جای نگرانی وجود نداشته باشد؛ همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد یافت.

اگرچه با ارجاع لایحه بودجه فرصت‌ها را محدود کرد اما آثار مثبتی در لایحه به همراه داشت تا بتوانیم با همکاری و همدلی دولت و مجلس سال ۱۴۰۰ را خوب شروع کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала