پیش‌بینی تغییرات فاجعه‌بار اقلیمی تا سال 2050 میلادی

© Photo / Roskosmos / Oleg Artemiev کره زمین
 کره زمین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2021
اشتراک
تا سال 2050 میلادی، کمترین و بیشترین دمای هوا 2 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به مقاله منتشره در مجله « Climate Dynamics»، طی 30 سال آینده دمای هوا در چین شدیدا افزایش خواهد یافت که علت آن پخش گازهای گلخانه ای است. این امر باعث بروز تغییرات فاجعه بار اقلیمی خواهد شد که خشکسالی یکی از آن هاست.

تا سال 2050 میلادی، کمترین و بیشترین دمای هوا 2 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت. گرمترین دمای هوا هنگام روز به میزان 2,4 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت و در شب 1,8سانتیگراد.

کاهش گازهای گلخانه ای به دلیل کم شدن غلظت ذرات در جو باعث گرم شدن آب و هوا در کوتاه مدت خواهد شد، اما گرایش طولانی تر با کاهش گازهای گلخانه ای در جو مرتبط خواهد بود که نهایتا به سردشدن اقلیم منجر خواهد شد.

مرکل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2020
کمک 500 میلیون یورویی آلمان برای مبارزه با تغییرات اقلیم

افزون بر آن، محققان بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۷ درصد از شهرهای جهان تغییرات حائز اهمیتی را در وضعیت آب و هوایی خود تجربه می‌کنند.

تا سال ۲۰۵۰ آب و هوای لندن شبیه به آب و هوای امروز شهر مادرید می‌شود، وضعیت جوی پاریس با کانبرا در استرالیا برابری خواهد کرد و آب و هوای استکهلم در سوئد مشابه با وضعیت اقلیمی بوداپست در مجارستان می‌شود.

این تغییرات در شهرهای اصلی استوایی جهان از جمله کوالالامپور، جاکارتا و سنگاپور قابل توجه‌تر خواهد بود و شرایط آب و هوایی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده که به شرایط نامناسب اقلیمی و خشکسالی‌های شدید منتهی می‌شود. پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ در سراسر نیمکره شمالی، شهرها به نقاطی شباهت پیدا می‌کنند که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر دورتر و در استوا قرار دارند.

در کشورهای اروپایی فصل تابستان و زمستان گرم‌تر شده و به ترتیب با افزایش حدود ۳.۵ و ۴.۷ درجه سانتیگرادی روبرو خواهد شد. از آنجا که یکی از دلایل افزایش دما، پخش گازهای گلخانه ای است،۶۶ دولت به همراه ۱۰ منطقه، ۱۰۲ شهر، ۹۳ شرکت تجاری و ۱۲ سرمایه گذار متعهد شده اند انتشار دی اکسید کربن خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر کاهش دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала