آگاهی مردم از فرهنگ های دو کشور ایران و روسیه باید افزایش یابد

© AFP 2023 / ATTA KENAREروزنامه ایرانی
روزنامه ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2021
اشتراک
شهروندان ایران و روسیه در باره همدیگر اطلاعات و شناخت بسیار کمی دارند.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر سالاویوف، رئیس اتحادیه خبرنگاران روسیه در نشست چهل  و دومین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار داشت که شهروندان ایران و روسیه در باره همدیگر اطلاعات و شناخت بسیار کمی دارند و اطلاعات را از واسطه ها دریافت می کنند که احتمالا آگاهی درستی عرضه نخواهد شد.

در این نشست مناسبات رسانه ای دو کشور ایران و روسیه ضعیف عنوان شد و شرکت کنندگان خواستار تعامل بیشتر شدند.

 وی اظهار داشت:«روزنامه نگاران باید نقش هادی را برای شناخت مردم دو ملت از همدیگر داشته باشند تا واسطه خارجی در جهت منافع خود و ایجاد دشمنی بین دو کشور سوءاستفاده نکند».

سخنان سفیر روسیه در ایران درباره تعامل در برنامه هسته‌ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2021
سخنان سفیر روسیه در ایران درباره تعامل در برنامه هسته‌ای

 رئیس اتحادیه خبرنگاران روسیه همچنین خواستار برگزاری برنامه و جشنواره های فرهنگی و رسانه ای بین دو کشور برای افزایش آگاهی مردم از فرهنگ های دو کشور شد. ولادیمیر سالاویوف رئیس اتحادیه خبرنگاران روسیه همچنین از برگزاری بزرگترین جشنواره روزنامه نگاری  جهان در این کشور خبر داد و گفت که این جشنواره بزرگ رسانه ای از ۱۰ تا ۱۶ سپتامبر در سوچی برگزار می شود و از روزنامه نگاران جوان ایران دعوت کرد تا در این جشنواره شرک کنند.

تیمور شفیر معاون رئیس اتحادیه خبرنگاران روسیه هم با بیان این که  اتحادیه روزنامه نگاران روسیه عضو فدراسیون روزنامه نگاران بین المللی است، تصریح کرد که در صورت تعامل با رسانه های ایران، این روند می تواند برای توسعه روزنامه نگاری ایران مفید باشد.

 وی مشارکت روزنامه نگاران ایران در همایش ها و برنامه های فرهنگی بین المللی را باعث ارتقای سواد و دانش فعالان رسانه ای دانست و افزود که تعامل روزنامه نگاران ایران و روسیه در نهایت به شناخت  مردم دو کشور از فرهنگ های یکدیگر کمک شایانی خواهد کرد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در این نشست گفت:« برای صیانت از روابط دو کشور نقش رسانه ها بسیار مهم است. مشکل اساسی عدم شناخت دو ملت، نداستن زبان و ارتباطات کم است.

برگزاری فستیوال و جشنواره های روزنامه نگاری کار ارزنده ای هست و سفارت جمهوری اسلامی ایران با دست اندرکاران جشنواره روزنامه نگاری جهان در روسیه برای حضور روزنامه نگاران ایران در این جشنواره همکاری خواهد کرد.

روابط سیاسی اگر پشتوانه فرهنگی و اقتصادی نداشته باشد همیشه می تواند متزلزل شود چون روابط سیاسی عمدتا وابسته به اراده رهبران و برداشت های آنها از جامعه جهانی و مسائل منطقه ای روابط بین المللی است.

ناگفته‌های تازه وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2021
ناگفته‌های تازه وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران

حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت در کشورهای منطقه به زبان روسی سخن می گویند و یا اینکه زبان روسی زبان دوم آنها است و این کشورها در همسایگی ما قرار دارند اما شبکه روسی برای شناساندن فرهنگ ایران به روسیه وجود ندارد.

در روسیه نیز بطور متقابل هیچ کانال تلویزیونی فارسی زبان وجود ندارد که این کشور را به ملت ایران معرفی کند. لذا هیچ شناخت متقابلی در این خصوص وجود ندارد. اگر می خواهیم روابط پایدار بماند در حوزه فرهنگی و شناساندن ایران به روسها و روسیه به ایرانی ها باید تلاش بکنیم.

شناخت مردم روسیه از ایران آنقدر ضعیف است که بعضی وقت ها در اینجا بین ایران و عراق نمی توانند تفاوت قائل شوند و این نشان می دهد که بخش رسانه ای دو کشور در این حوزه ضعیف عمل کرده است.

رفت و آمدها بین فارسی زبانان و معدود ایرانشناسان و دانشگاه ها بین ایران و روسیه ناکافی بوده است هرچند که این رفت و آمدها در حد خود بسیار اهمیت دارد اما این روابط فراگیر نیست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала