گزارش و تحلیل

آخر این جدل هسته ای به کجا خواهد رسید؟

© AFP 2023 / Joe Klamarآخر این جدل هسته ای به کجا خواهد رسید؟
آخر این جدل هسته ای به کجا خواهد رسید؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2021
اشتراک
اخیرا آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرده که چند گرم فلز اورانیوم در تاسیسات اصفهان کشف کرده و احتمالا ایران تولید این مواد را نیز شروع کرده.

البته ایرانی ها رسما این ماجرا را تایید یا تکذیب نکرده اند ولی به هر صورت طبق همه مقررات بین المللی ایران مجاز می باشد فلز اورانیوم را تولید کند و از آن در تاسیسات هسته ای خود که برای معالجه و درمان مریضی های صعب العلاج مانند سرطان استفاده می شود بهره ببرد.

طبق توافق هسته ای قرار بود که کشورهای امضا کننده برجام هم اورانیوم 20% مورد نیاز ایران و هم فلز اورانیوم را تامین کنند اما پس از خروج آمریکا از برجام ترامپ تحریم هایی بر علیه فروش این مواد به ایران وضع کرد که منجر به آن شد هیچ کشوری حاضر نباشد این مواد را به ایران بفروشد.

با توجه به نیاز روز افزون ایران به این مواجه جهت پرتو درمانی و همچنین تصویر برداری های مختلف مثل سی تی اسکن و ام آر آی و ... که امروزه به دلیل انتشار کرونا بسیار زیاد شده طبیعتا ایران نیاز دارد این مواد را در داخل کشور تولید کند.

ابراز نگرانی آمریکا از اظهارات تهران برای تولید سلاح هسته ای  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
ابراز نگرانی آمریکا از اظهارات تهران درباره تولید سلاح هسته ای

برخی هم باور دارند ماجرای لو رفتن وجود این مواد مانند بسیاری از ماجراهای دیگر ممکن است عمدی بوده باشد و ایرانی ها عمدا خواسته اند که بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای این مواد را کشف کنند تا اخطاری باشد به طرفهای دیگر عضو برجام.

چند روز دیگر هم احتمالا ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد و هیچ افقی مبنی بر اینکه طرفهای مقابل اقدام های لازم برای قانع کردن ایران به عدم توقف همکاری در زمینه پروتکل الحاقی را انجام می دهند، دیده نمی شود.

این شرایط ما را بسیار به شرایط سال 2005 نزدیک می کند.

در آن زمان جناب آقای روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند توافقی را امضا کردند که بر اساس آن همه تاسیسات هسته ای ایران پلمپ شد تا ایرانی ها حسن نیت خود را نشان دهند.

در آن زمان ایران چیزی حدود 190 سانترفیوژ در اختیار داشت و به صورت آزمایشی غنی سازی در سطح  3.67 درصد را انجام می داد.

با فشار آمریکا و اسرائیل آن توافق از بین رفت و ناکام ماند.

آمریکا شرط بازگشت به توافق هسته ای با ایران را نامید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
آمریکا شرط بازگشت به توافق هسته ای با ایران را نام برد

دفعه بعدی که کشورهای اروپایی پای میز مذاکره با ایران نشستند ایران بیش از 20000 سانترفیوژ در اختیار داشت و غنی سازی در سطح بالای 20% انجام می داد.

اگر اینبار هم برجام از بین برود معلوم نیست دفعه بعد که آنها بخواهند با ایران پای میز مذاکره بنشینند ایران غنی سازی در چه سطحی داشته باشد یا اینکه چه تعداد سانترفیوژ در اختیار داشته باشد.

اگر همان روال سابق ادامه یابد احتمالا مجبور خواهند بود با ایرانی پای میز مذاکره و گفتگو بنشینند که شاید 200 هزار یا دو ملیون سانترفیوژ در اختیار دارد و غنی سازی در سطح 90% انجام می دهد.

همه هم می دانند اینکه بحث حمله به تاسیسات هسته ای را هم مطرح می کنند بحث توخالی بیش نیست چرا که اگر آنها این توانمندی را داشتند حتما این کار را انجام می دادند و حد اقل اسرائیلی ها به صورت تاریخی ثابت کرده اند که پایبند هیچ قانون و مقررات بین المللی نیستند.

آنها به خوبی می دانند ایرانی ها همه اطلاعات لازم برای تولید بمب اتم را در اختیار دارند و در صورتی که تهدیدی متوجه ایران شود ممکن است نه فقط برنامه هسته ای خود را کاملا زیر زمین ببرند بلکه حتی اقدام به تولید تسلیحات هسته ای نمایند.

آژانس بین المللی اتمی : ایران برنامه تولید اورانیوم برای رآکتور را اجرا می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2021
آژانس بین المللی اتمی: ایران برنامه تولید اورانیوم برای رآکتور را اجرا می کند

به هر صورت اگر امنیت وجودی ایران و امنیت ملی آن در خطر باشد همه شرایط ممکن است تغییر کند.

یکی از دوستان غربی سوال می کرد ترس و واهمه غربی ها از اینکه ایرانی ها فلز اورانیوم یا غنی سازی بیش از 20 درصد داشته باشند این است که آیا ایران می خواهد بمب اتمی تولید کند؟

گفتم نه، تا زمانی که نظارت آژانس بین المللی هسته ای وجود دارد همه مطمئن هستند که ایران به سمت تولید تسلیحات هسته ای نمی رود چون به هر صورت این آژانس نقش سازمان های جاسوسی را بازی می کند و ریز به ریز برنامه هسته ای ایران را در اختیار دارد و سر به زنگاه به همه اطلاع خواهد داد که ایران در صدد تولید تسلیحات هسته ای است و تا به حال پیش نیامده که کشوری با وجود نظارت آژانس تسلیحات هسته ای تولید کند و همه کشورهایی که اقدام به تولید تسلیحات هسته ای نمودند یا همکاری خود با آژانس را متوقف کردند یا کلا از ان پی تی خارج شدند.

گفت پس اگر ایران جلوی نظارت آژانس را بگیرد می خواهد بمب اتمی تولید کند.

گفتم باز هم فکر نمی کنم چنین باشد اما آنها به خوبی می دانند ایران دانش چرخه هسته ای را کاملا در اختیار دارد و اگر تهدیدی متوجه اش شود بنا به گفته جناب آقای علوی وزیر اطلاعات ایران ممکن است دست به کار پیش بینی نشده بزند و اینکه نظارت آژانس کمتر شود به ضرر آنهایی است که به دنبال جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران هستند و واهمه دارند ایران بخواهد تسلیحات هسته ای تولید کند.

به هر صورت همه می دانند که تسلیحات هسته ای به نوعی تسلیحات بازدارنده به حساب می آیند و به جز آمریکا که سیاستمداران آن اهمیتی به موجودیت انسان ها نمی دهند، هیچ کشور دیگری در تاریخ بشریت از این تسلیحات استفاده نکرده.

سلاح هسته ای برای حفظ نظامی در یک کشور و یا اشغال کشور دیگری کاربرد ندارند چون اگر اینگونه بود امروزه شوروی سابق سر جای خودش بود اما این تسلیحات می تواند شرایط بازدارندگی ای را ایجاد کند که بر اساس آن اگر کشوری نظر سوء ای به کشور دیگر داشته باشد از حمله به آن کشور خودداری کند چون همیشه واهمه خواهد داشت مبادا کشور دوم از تسلیحات هسته ای برای دفاع از خود استفاده کند.

حال به نظر می رسد ایران توپ را در میدان طرف مقابل انداخته وهر روز که آمریکایی ها و اروپایی ها در اجرای تعهدات خود تعلل کنند بازگرداندن ایران به مراحل سابق بسیار سخت تر خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала