حل دیپلماتیک بحران هسته‌ای ایران ممکن خواهد شد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرچم قطر
پرچم قطر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2021
اشتراک
دو کشور قطر و ترکیه از آمریکا و ایران خواستند در حل و فصل بحران پیرامون توافق هسته ای (برجام) از ابزار دیپلماتیک استفاده شود.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به بیانیه وزارت خارجه قطر، دو کشور قطر و ترکیه از آمریکا و ایران خواستند در حل و فصل بحران پیرامون توافق هسته ای (برجام) از ابزار دیپلماتیک استفاده شود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز 11 فوریه (پنج‌شنبه) در کنفرانس خبری با محمد عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود در دوحه شرکت کرد.

چاووش اوغلو سفر منطقه‌ای خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را از روز سه شنبه آغاز کرد. وی گفت که عادی‌سازی روابط میان قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گام مثبتی است و آنکارا امیدوار است تا روابط تمامی کشورهای منطقه به حالت عادی بازگردد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه  در این راستا به توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که ترکیه و قطر بر خود واجب می‌دانند تا در راستای حل اختلافات میان ایران و آمریکا تلاش کنند.

 Катар готовит конкурентам сюрприз - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
آغاز بزرگترین پروژه تولید گاز مایع در قطر

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر نیز گفت: «ایران و ایالات متحده را برای حل دوباره بحران هسته‌ای از طریق دیپلماتیک تشویق می‌کنیم».

مولود چاووش اوغلو پیش از این در جریان سفر محمد جواد ظریف به ترکیه در ۲۹ ژانویه نیز گفته بود که امیدوار است آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد و تحریم‌ها برداشته شود. در این سفر همچنین در باره پیشرفت حوادث در سوریه، عراق و لیبی و حل این بحران ها از طریق مسالمت‌آمیز بحث و گفتگو شد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала