گزارش و تحلیل

بیانیه مطبوعاتی رئیس مجلس ایران از نتایج سفرش به مسکو

CC BY 4.0 / The Federal Assembly of the Russian Federation / سفر قالیباف به مسکو
سفر قالیباف به مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2021
اشتراک
دكتر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران بنابه دعوت رسمي آقاي والودين رئيس مجلس دوماي فدراسيون روسيه از تاريخ 99/11/19 لغايت 99/11/21 از فدراسيون روسيه ديدار کرد.

در جریان این سفر پیام مهم مقام معظم رهبری خطاب به آقای پوتین رییس جمهور روسیه منتقل شد. با توجه به اهمیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی این پیام حاوی نکات راهبردی است که مورد توجه رییس جمهور روسیه قرار گرفت.
اين ديدار نشان‌دهنده عمق روابط صميمانه دو كشور همسايه و نقطه عطفي در همكاري‌هاي پارلماني فيمابين مي‌باشد.
آقاي قاليباف در اين سفر علاوه بر دیدار و رایزنی با رئيس مجلس دوماي فدراسيون روسيه با خانم ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه( مجلس سنا) و آقاي پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه ديدار و درباره طيف گسترده‌اي از موضوعات مورد علاقه به ويژه چشم‌انداز مناسبات دوجانبه در عرصه‌هاي سياسي – اقتصادي و پارلماني و تحولات منطقه و جهان در فضايي دوستانه و سازنده گفتگو و تبادل‌نظر كردند.
طرفين در گفتگوهاي خود با بيان اهميت رشد و توسعه مناسبات دو كشور در عرصه‌هاي مختلف و تداوم رايزني‌ها و مشورت‌هاي منظم فيمابين برحمايت و پشتيباني مجالس دو كشور از توسعه و تحكيم روابط تهران – مسكو تاكيد كردند.
آقاي قاليباف در گفتگوهاي خود با مقامات عالیرتبه مسکو ضرورت تدوين و تنظيم نقشه راه، گسترش مناسبات دو كشور به ويژه در عرصه‌های اقتصادي، تجاري فرهنگی ، صنعتی و استمرار رايزني‌هاي منطقه‌ و بین‌الملل را مورد تأکید قرار دادند.

قالیباف نامه رهبر ایران به پوتین را به رئیس دومای روسیه تحویل داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2021
قالیباف نامه رهبر ایران برای پوتین را به رئیس دومای روسیه تحویل داد + ویدئو

دو طرف با تشريح ديدگاه‌هاي مشترك در قبال مسائل منطقه و جهان از قبيل مبارزه با تروريسم، ضرورت تقويت و تحكيم صلح و امنيت پايدار در منطقه و مبارزه با جرائم سازمان‌يافته بر عزم راسخ خود براي كمك به پيشبرد مناسبات دو كشور و برطرف نمودن چالش‌هاي فرارو در تمامي عرصه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی تأكيد كردند.
روساي مجالس دو كشور بر ضرورت بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي متنوع ايران و روسيه براي ارتقاي سطح مناسبات اقتصادي فيمابين به ويژه در عرصه‌هاي انرژي، صنعت، فناوري، ارتباطات، گردشگري، بنادر و حمل و نقل، ريلي و جاده‌اي تاكيد كردند و توافق نمودند نشست بعدي كميسيون عالي مشترك پارلمانی ايران و روسيه را در نخستين فرصت پيش‌رو برگزار نمايند.
در جریان این سفر، آقای میاسنیکوویچ دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا در محل اقامت دکتر قالیباف با ایشان دیدار و راه‌های گسترش همکاری‌های تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد توجه قرار گرفت. طرفین بر اهمیت تسریع در مذاکرات پیوستن داِیم ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا تأکید کردند.
همچنین علاوه بر دیدار جمعی از تجار و بازرگانان روسی و ایرانی با رییس مجلس شورای اسلامی و بررسی مشکلات و فرصت‌های پیش رو ، آقای دکتر قالیباف با حضور در موسسه شرق‌شناسی روسیه و همچنین آکادمی دیپلماتیک وزارت امورخارجه ضمن تبیین دیدگاه‌های خویش به سوالات اساتید، نخبگان ، صاحبنظران و دانشجویان پاسخ داد.
رییس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه با حضور در مراسم جشن  سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تبریک ايام دهه فجر به بیان ریشه های انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ آن پرداختند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن قدرداني و سپاسگزاري از پذيرايي گرم و دوستانه جناب آقاي والودين رئيس محترم دوماي دولتي روسيه از ايشان و هيأت همراه براي ديدار رسمي از تهران دعوت به عمل آوردند.
آقایان حجت‌ الاسلام و المسلمین ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دکتر عباسی رییس کمیسیون انرژی ، دکتر ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و دکتر عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، رییس مجلس شورای اسلامی را در این سفر همراهی کردند. روسای کمیسیون‌های مذکور در این سفر با همتایان پارلمانی خود و برخی مقامات دولتی دیدار و رایزنی کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала