از سرگیری اعتراضات در میانمار علیه کودتای نظامی

© REUTERS / Stringerاز سرگیری اعتراضات در میانمار علیه کودتای نظامی
از سرگیری اعتراضات در میانمار علیه کودتای نظامی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2021
اشتراک
یک روز پس از خشونت ‌آمیزترین اعتراضات علیه کودتایی که گذار به دموکراسی تحت رهبری آنگ سان سوچی را متوقف کرده است معترضان امروز به خیابان‌ های پایتخت کشورشان آمدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، ایالات متحده و سازمان ملل استفاده از نیروی نظامی و دادگاه علیه معترضانی که خواستار لغو کودتا و آزادی آنگ سان سوچی و دیگر رهبران زندانی از لیگ ملی برای دموکراسی و فعالان هستند، محکوم کرده‌ اند.

اعتراضات مردم میانمار به کودتای نظامی+ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2021
اعتراضات مردم میانمار به کودتای نظامی+ویدیو

رهبر جوانان معترض میانماری به رویترز گفت: ما نمی ‌توانیم ساکت بمانیم. اگر در جریان اعتراضات مسالمت‌ آمیز ما خونریزی رخ می ‌دهد، پس اگر به آنها اجازه دهیم کشورمان را بگیرند، خونریزی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

در نایپیداو پایتخت میانمار، صدها نفر از کارکنان دولت در حمایت از کمپین نافرمانی مدنی که پزشکان، معلمان، کارکنان راه آهن و دیگران به آن پیوسته ‌اند، دست به اعتراض زدند.

به گفته یک پزشک، یک معترض که در اعتراضات سه ‌شنبه با گلوله از ناحیه سر مصدوم شده است، احتمالا جانش را از دست بدهد. او با تیراندازی پلیس میانمار که تلاش داشت معترضان را متفرق کند، زخمی شد. به گفته پزشکان، سه معترض دیگر هم که هدف اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفتند، تحت درمان قرار دارند.

نیروهای امنیتی میانمار همچنین با آب پرفشار معترضان میانماری در سایر شهرها را هم سرکوب کرده ‌اند.

در همین حال، تلویزیون دولتی میانمار از مصدوم شدن نیروهای پلیس از سوی معترضانی که سنگ و آجر پرتاب می‌ کنند، خبر داد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در حال بازبینی کمک‌ ها به میانمار است تا اطمینان حاصل کند مسببان کودتا با تبعات اقداماتشان مواجه می‌ شوند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما بار دیگر از ارتش میانمار می ‌خواهیم تا قدرت را رها کرده، دولت دموکراتیک منتخب را احیا کند، زندانیان را آزاد کرده و تمام محدودیت‌ های ارتباطی را برداشته و از خشونت خودداری کند.

سازمان ملل هم از نیروهای امنیتی میانمار خواست تا به حق اعتراضات مسالمت ‌آمیز شهروندان کشورشان احترام بگذارند.

نماینده سازمان ملل در امور میانمار گفت: استفاده از خشونت نامتناسب علیه معترضان غیر قابل پذیرش است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала